Seniorenschaak – 47 jaar later

In mijn jonge jaren nam ik verscheidene keren deel aan het jeugdkampioenschap van de RSB. Zo gebeurde het dat ik in 1969 tweede werd achter Rob Witt. De Rotterdamse Schaakbond mocht toen het Nederlands jeugdkampioenschap organiseren en omdat er een oneven aantal deelnemers was, mocht de RSB 2 deelnemers afvaardigen. Zo belandde ik in het Jeugdschaakkampioenschap van de KNSB.

Daar werden eerst een paar voorronden gespeeld, waarin ik naast een paar remises won van de vertegenwoordiger van de OSBO en de deelnemer uit Leeuwarden. Daarna volgde een herindeling in groepen van 6 zodat ik in de eerste groep terecht kwam, maar daarin geen potten kon breken: 1½ uit 5.

Die zesde plaats gaf wel recht op deelname in het Nederlands jeugdteam dat toen deelnam aan de Glorney-cup. Een landenwedstrijd met Engeland, Schotland, Wales, Ierland, Frankrijk en Nederland. Er werd gespeeld in een gehucht bij Glasgow. Engeland speelde met o.a. Stean en Bellin.

Na afloop van deze landenwedstrijd in de zomer van 1970 toog ik regelrecht naar Dieren om in een tienkamp van het Open Nederlands Kampioenschap deel te nemen. Het resultaat herinner ik me niet meer, maar zal wel zoiets als 2½ uit 9 zijn geweest. De partijen uit die tijd heb ik ook niet meer.

Zevenenveertig jaar later mag ik meedoen aan het Senioren- en veteranentoernooi in Dieren. Een voorprogramma als het ware voor de Open Nederlandse Kampioenschappen die nu ook in Dieren aan de gang zijn. Het Senioren- en veteranenkampioenschap werd al die jaren gespeeld in het Bilderberg Hotel in Oosterbeek.

Jarenlang verheugde ik me erop daar als veteraan nog eens te spelen in die luxueuze en sfeerrijke omgeving. Helaas een paar jaar geleden zegde Bilderberg het contract op en de senioren moesten wijken.

De schaakbond noemt een speler senior als hij boven de 50 is. Veteranen zijn ouder dan 65. De beste senior en de beste veteraan in de hoofdgroep mogen zich senior resp. veteranenkampioen van Nederland noemen. Bij de inschrijving bekeek ik de ratings van de deelnemers en concludeerde dat ik in de hoofdgroep niets had te zoeken: Ratings vanaf 1900 tot boven de 2200.

Daaronder waren 7 groepen van 12 deelnemers, waarbij Pim Kleinjan en ik en groep 1 speelden. Een behoorlijk sterke groep met veelal zeer ervaren toernooitijgers. Met veel verdedigingskunst en wat geluk scoorde ik 3½ uit 5: 2 gewonnen, 3 remise.

Pim behaalde 2 uit 5: 1 gewonnen, 2 verloren, 2 remise.

Wie partijen wil naspelen en alle uitslagen wil bekijken, zie de website van het Seniorentoernooi.

Wim Posthumus