Nieuwe rubriek: Nieuwkomers aan het woord

Dertig jaar lang keek hij niet om naar het schaken. Een half jaar geleden begon het toch weer te kriebelen.

Zoekend naar een geschikte schaakvereniging viel zijn oog op de website van Erasmus. “Die gaf de doorslag. Mooi, uitnodigend, actueel en veelomvattend.”

Zijn entree was opvallend met een reeks goede resultaten die hem een elo-rating van 1763 opleverden. Daarna ging de storm wat liggen, maar er is sprake van een zekere ambitie: “Als je me naar een doelstelling vraagt, dan wil ik de huidige 1695 gaan opkrikken, in eerste instantie tot boven de 1800. Moet kunnen.”

Paspoort

Naam: Wim Verkerk

Geboren: 6 maart 1967 in Nieuw-Lekkerland

Woonplaats: Rotterdam

Burgerlijke staat: Getrouwd, dochter van bijna 5 jaar

Opleiding: VWO in Papendrecht, HEAO Utrecht (Bedrijfseconomie)

Beroep: Administratieve functie bij All Voltage Supply in Schiedam

Wanneer begon je met schaken?

“Ik was nog een kind, toen mijn vader het me leerde. Hij gaf me ook een boekje, waarvan ik de titel vergeten ben. Al snel was ik hem de baas.”

Wanneer begon het wat serieuzer te worden?

“Tijdens mijn studietijd in Utrecht. Kort hoor. Ik verhuisde naar Amsterdam, kreeg een vriendin en had vanaf dat moment wel andere dingen aan mijn hoofd. Vorig jaar pas ben ik weer wat online gaan schaken. Ook heb ik aan een snelschaaktoernooi meegedaan en dit jaar aan het grote toernooi in Amsterdam. Bij Erasmus werd ik in de C-finale ingedeeld, waar ik aanvankelijk in de top meedraaide en finishte in de subtop. Ik heb er weer zin in en ga ook extern spelen.”

De buitenwacht beschouwt het schaken nogal eens als een duffe bezigheid. Wat is voor jou de charme ervan?

“Ik vind het een boeiend strategisch spel, het is leuk en ik heb een enorme wil om te winnen. Ooit heb ik ook een tijdje gedamd, maar daar was ik snel op uitgekeken. Schaken biedt zoveel meer mogelijkheden.”

Wat zijn je eerste indrukken van onze vereniging?

“De grote opkomst is mooi, de sfeer is goed en levendig en er zijn veel initiatieven.”

Tijdens de ledenvergadering stak je je hand op, toen er gevraagd werd naar kandidaten voor de functie van moderator. Wat wil je gaan doen?

“Een moderator is iemand die teksten bewerkt voor de website. Dat moet me lukken. In het verleden heb ik zelf ook websites gemaakt. Niet om er geld mee te verdienen hoor, maar als liefhebberij.”

Wie is bij jou favoriet: Feyenoord of Ajax?

“Ajax! Ja sorry hoor, dat ben ik al van kinds af aan…”

Wat is je favoriete eten?

“Sushi.”

Wat is je favoriete vakantieland?

“Poeh… Kreta is me prima bevallen. Als het er maar warm is bij een blauwe zee.”

Heb je een favoriet tv-programma?

“Ik kijk niet veel tv, maar als ik iets moet noemen zeg ik: Lubach. Sinds kort kijk ik wel naar Netflix, heel boeiend vaak.”

Heb je nog andere uitgesproken liefhebberijen?

“Naast m’n werk en m’n gezin is daar weinig ruimte voor. Wel speel ik graag gitaar. Op schaakgebied denk ik aan mogelijke deelname aan het Tata Steel Chess Tournament. Een vierkamp, méér zit er voorlopig nog niet in.”

Henk de Kleijnen