Oppermachtig in schaakmatch, absolute aanrader om na te spelen

Alle kranten schreven er vorige week over. Het onwaarschijnlijke waartoe kunstmatige intelligentie tegenwoordig in staat is.

Het programma AlphaZero van Deepmind (van Google) wist niets van schaken en kreeg alleen de spelregels uitgelegd (de loop van de stukken, wat is schaak en mat, etc). Het resultaat na 4 uur (!!) was mindblowing!

AlphaZero speelde in die 4 uur partijen tegen zichzelf en leerde op die manier schaken. Direct daarna werd een match gespeeld tegen Stockfish 8 (ELO-rating 3389) over 100 partijen met beide 1 minuut per zet.

Het resultaat: AlphaZero won de match tegen Stockfish 8 met 28 overwinningen en 72 remises en geen enkele nederlaag!!! Dat is al buitengewoon opmerkelijk voor een programma dat 4 uur daarvoor nog niet kon schaken, maar nog opmerkelijker waren de gespeelde partijen! De kracht van het programma is vooral de superieure evaluatie.

Peter Heine Nielsen, de secondant van Magnus Carlsen, verwoordde het mooi: “I always wondered how it would be if a superior species landed on earth and showed us how they play chess. I feel now I know.

Tien van de winstpartijen zijn na te spelen op de website van Chess24 of op de website van chessgames.com. En voor de liefhebbers die iets minder tijd hebben, hieronder is een interessante video op YouTube met de hoogtepunten uit de schaakmatch te bekijken. Hij duurt 17 minuten, maar die 17 minuten gaan je beeld van het schaken veranderen. Een absolute aanrader om te bekijken!

Voor de liefhebber, het resultaat van dit experiment is ook vastgelegd in het artikel ‘Mastering Chess and Shogi by Self-Play with a General Reinforcement Learning Algorithm.

Frank van Zutphen