Erasmus rapidtoernooi trekt recordaantal sterke schakers

Grootmeester (GM) Erik van den Doel heeft zaterdag 17 februari het rapidtoernooi van Schaakvereniging Erasmus gewonnen.

De achtste editie van het inmiddels grootste en sterkste rapidschaaktoernooi van Rotterdam vond ook dit keer plaats op de speellocatie van de vereniging, Laurens Borgsate in Rotterdam-Schiebroek.

Na een spannende strijd in de A-groep werd Erik van den Doel met een score van 6 uit 7 toernooiwinnaar, met een half punt voorsprong op Liam Vrolijk, die vanaf april internationaal meester (IM) is, en de grootmeesters Georgiu Castaneda en Harmen Jonkman.

In de B-groep eindigden Alla Kastanieda en Oleksandr Ryzakyn met 6 uit 7 op een gedeelde eerste plaats. Hans van Calmthout en Erasmiaan Cor van As deelden de derde plaats met een half punt minder. Alla Kastanieda ontving ook de prijs voor beste jeugdspeelster.

Het Erasmus Rapidtoernooi had dit jaar het sterkste deelnemersveld ooit met vier grootmeesters (GM) en drie FIDE meesters (FM). Dankzij een sponsorbijdrage van adviesbureau XS2IT kon het prijzengeld van het toernooi worden verdubbeld. De winnaar van het Erasmus Rapidtoernooi ontving 300 euro.

Bijna tachtig enthousiaste schakers uit Rotterdam en omgeving waren van de partij. Ook veel jeugdspelers hadden zich ingeschreven. SV Erasmus ziet sinds de start van haar jeugdafdeling, september vorig jaar, het aantal jeugdleden flink toenemen. Op de clubavonden zitten gemiddeld 25 jeugdschakers achter het bord.

Kijk hier voor alle uitslagen en de eindstand in groep A en groep B. Begin volgende week volgen nog een uitgebreider toernooiverslag en een uitgebreide fotocollage.