Ruime zege in laatste wedstrijd van Erasmus 3: 1½-6½

Het ging niet meer om promotie, maar een mooie afsluiting van het seizoen was wel wenselijk.

Op basis van ratingverschil konden we op een overwinning rekenen. Eigenlijk valt er niet veel over te zeggen, althans niet veel verschillends. De punten vielen als appelen in onze mand. Anton van Berkel en Henri Pijpers speelden met fris aanvalsspel de opponent vroeg omver.

Jan Smit en Gerard Kastelein bouwden wat langzamer aan hun winststelling: respectievelijk koningsaanval en eindspel met pluspionnen. Emil Verhoef, net ingevlogen, bekroonde een drukstelling met mat potentieel. Gilles Donze stond al fraai maar toen de tegenstander zijn f-pion zomaar wegdeed was het over en uit.

Resten nog de partijen van Rogier Verkaik en Paul Wilhelm. Rogier kreeg in een Hollandse opstelling wat druk op de a-lijn met zijn vrijpion. Zwart counterde echter heftig met pion g-5. Dit bezorgde wit kopzorgen en door een blik gericht op linksboven vergat hij rechtsonder zodat zwart via de horizontaal met een schaakje op h3 de toren op a3 kon veroveren. Rogier probeerde nog wat maar zwart deed de deur op slot.

Tenslotte Wilhelm met een stuk meer en gewonnen stelling. De witte dame gedeplaceerd en zwart maakte zich op om de koning combinatoir te strikken. Alleen bleek hij niet het gat op g6 te hebben meegenomen in de planning. Het kostte hem zijn paard. Resultaat een beroerd eindspel, wat na ruil van loper tegen paard een grappig eind had in een pionneneindspel. Twee pionnen op f en h rukten schuins op zodat wit er niet bij kon komen en toen ze op rij 3 waren aangeland moest wit wel remise toestaan.

Pikant: Wilhelm had er al zes gewonnen en tegenstander Visser had er 6 verloren.
Zo werd het toch nog een goede Pasen.

Zie hier voor het verslag op de site van de schaakvereniging Krimpen aan de IJssel.

Zie hier voor de stand in klasse 2B van de RSB.

Paul Wilhelm