KAMPIOEN!

Het vierde team is kampioen geworden van de 3e Klasse A.

Toen ik afgelopen maandag tegen half twaalf bij onze concurrent Barendrecht/IJsselmonde binnenstapte bleek dat zij net met (5½-2½) van HZP Schiedam hadden gewonnen!

We hadden er op gehoopt dat het resultaat van Barendrecht minder zou zijn, want we stonden een bordpunt op hen achter. Na deze overwinning waren er twee zekerheden:

1. zowel Barendrecht als Erasmus zouden promoveren, en
  2. Barendrecht stond 6½ bordpunt voor op Erasmus.

Vrijdag 23 maart moesten wij spelen tegen Overschie 4. Bij een overwinning met 6½-1½ zouden wij kampioen zijn omdat wij de onderlinge wedstrijd tegen Barendrecht hadden gewonnen.

Dat was een niet geringe opgave. Overschie stond op de vierde plaats en is gewoon een goed team. Winnen moest mogelijk zijn, maar met 6½ bordpunt? In de dagen voor de wedstrijd was er divers mailverkeer tussen de teamleden, waaruit bleek dat iedereen al behoorlijk met zijn partij bezig was. Tactieken werden uitgewisseld. De ondertoon was: niet als een dolle er in, niet forceren, maar proberen vanuit een stevige stelling te wachten op kansen. In de praktijk gaat het natuurlijk wel eens anders dan je van plan bent, maar het zegt iets over de mentaliteit!

Met twee invallers, Peter Aarnoudse voor Herman Beerling en Wim Verkerk voor Victor Hooftman, begonnen we aan de wedstrijd.

Jaap van Meerkerk, onze kopman aan bord 1, scoorde het eerste punt! Dat gebeurde al vrij snel, tegen 10 uur. Jaap was degene die bovengenoemde tactiek benoemd had. Of het daar zo gegaan is weet ik niet, maar het was een goed begin.

Ikzelf aan bord 8 mocht om half elf het tweede punt scoren. Ik speelde tegen Jasper van Dis, die vanuit zijn rolstoel op een eigen bord de zetten uitvoerde. Een andere Overschie-speler voerde de zet uit en bediende de klok. Een mooie manier om Jasper te laten spelen! In de partij kwam Jasper iets beter uit de opening, maar op de 15e zet verspeelde hij een pion. Hij ging daarna va-banque spelen en offerde een loper op h6, in de hoop daar iets te kunnen uitrichten. Dat lukte niet en na stukverlies en nog wat zetten gaf hij op (2-0).

Wim Verkerk op bord 7 kwam al heel gauw een stuk voor. Zijn tegenstander speelde op de derde of vierde zet f7-f6 en dat gaf Wim kans op een mataanval. Ten koste van een paard kon de tegenstander mat voorkomen. Maar toen begon een langdurig geschuif om die voorsprong te gelde te maken.

Ondertussen kwamen er vijf supporters binnen. Vier spelers van Barendrecht, die uiterst nieuwsgierig waren, en onze externe wedstrijdleider Paul Wilhelm. De Barendrechters zagen onze voorsprong en toen werd het dus ook voor hen spannend.

Lucian Mihailescu (bord 6) vroeg of hij remise mocht aanbieden, wat ik niet goed vond. Hij stond nog gelijk in materiaal, misschien ietsje slechter, maar we konden maar drie halve punten verliezen en om dan om half elf al het eerste halve punt in te leveren…

De stand: Gerard Kastelein aan bord 2: gelijk. Cor van As aan bord 3: moeilijk te beoordelen, maar Cor had meer tijd dan zijn tegenstander. Dat gebeurt niet vaak en was dus een goed teken? Gerrit Boer aan bord vier stond beter. De stelling bij Peter Aarnoudse aan vijf was in evenwicht. En Lucian aan zes dus gelijk.

De spanning steeg. Iedereen zat of gefocust achter de borden of was gespitst op wat er aan de borden gebeurde. Om elf uur kwam het derde punt. Wim Verkerk verzilverde zijn materiële voorsprong: 3-0!

Ik besloot, dat Lucian (bord 6) remise mocht aanbieden. Dat deed hij, maar zijn tegenstander had daar geen zin in. Doorspelen dus. Zeer kort daarna: Cor van As kreeg de kans om een aanval op te zetten en scoorde het vierde punt. Gerrit Boer, die steeds al beter stond, realiseerde het vijfde punt: 5-0!

Zou het toch gaan lukken? Nog spel op drie borden en nog 1½ punt nodig!

Toen kwam de eerste tegenvaller. Gerard Kastelein, tot dan toe samen met Gerrit Boer topscorer met 5½ uit 6 (!!) verspeelde materiaal. We konden wel wat hebben, maar liever niet natuurlijk. Gerard ging dus met dubbel concentratie kansen zoeken om het tij te keren.

Ondertussen bij alle omstanders die belang bij de uitslag hadden: zenuwen gierend door de keel en andere lichaamsdelen.

Aan de borden vijf en zes moest het gebeuren. En ook de tijdnood speelde daarbij een rol. Peter Aarnoudse en Lucian Mihailescu zaten uiterst geconcentreerd achter hun bord, zich bewust van het belang van het resultaat.

Praktisch tegelijkertijd werden beide partijen beslist: WINST VOOR DE ERASMIANEN. Een applaus steeg op. Erasmus 4 was kampioen!!

Direct daarna werd het weer stil in de zaal, want de partij van Gerard was nog bezig. Hij wilde niet verliezen, want tot nu was hij dus ongeslagen. Het materiële verschil was echter te groot en elke kans op wat dan ook werd door zijn tegenstander om zeep gebracht. Toen er pionnen dreigden door te lopen gaf Gerard na een moedige strijd op. Eindstand 7-1!

Met als resultaat dus met een half bordpunt voorsprong kampioen. Met een extra biertje werd het bescheiden gevierd, De spelers van Overschie en de aanwezigen van Barendrecht feliciteerden ons van harte of met pijn in het hart. Doekje voor het bloeden: Barendrecht is ook gepromoveerd.

Alle spelers, ook van de vorige wedstrijden, van harte bedankt voor de inspanningen die tot dit resultaat hebben geleid. Alle spelers hadden minstens 50%!!

Gerrit Boer           6½ uit 7
Gerard Kastelein      5½ uit 7
Lucian Mihailescu     5  uit 7
Jaap van Meerkerk     4½ uit 6
Cor van As            4  uit 5
Wim Verkerk           4  uit 6
Herman Beerling       3  uit 5
Victor Hooftman       3  uit 5
Bram de Knegt         3  uit 5
Peter Aarnoudse       1  uit 1
Alik Tchavelachvili   ½  uit 1
Anton van Bokhoven    ½  uit 1
Totaal               40½ uit 56 (72%)

Kijk hier voor alle uitslagen en de eindstand van het vierde in klasse 3A van de RSB competitie.

Bram de Knegt

Trotse teamleider