Ruime nederlaag tegen hele sterke tegenstander

Maandag 24 september moest het gepromoveerde Erasmus 4 aantreden tegen De Pionier 1. Een lastige klus op papier.

En dat bleek het in het echt ook te zijn. We werden à la Barcelona tegen PSV verslagen.

De schrijver van dit stukje, uw vervangend teamlijder, kwam slecht uit de startblokken. Was de rest van de avond aan het redden wat er te redden was, helemaal niets. Hij had ook weinig tijd om te kijken bij de anderen. Maar dat gaf niet in dit geval, vele borden stonden slecht. Het lichtpuntje van de avond kwam van Alik Tchavelachvili, die aan bord 8 die wist te winnen.

Cor van As, mijn vriend aan mijn rechterhand aan bord 6, hield zich met moeite staande, en behaalde een halfje. Hij had dat al eerder met zwier aangeboden, alsof hij daar zijn tegenstander een groot genoegen mee zou doen, maar die wees dat heel wonderlijk af. Nee hoor, geheel terecht van zijn tegenstander op dat moment.

Een tweede halfje haalde mijn linkerbuurman, Rogier Verkaik. Een gedegen partij. Goed gedaan. Meer zat er niet in. U snapt het wel de rest verloor. En toch hadden we dichtbij kunnen komen. De Beer (de Schiebroekse bijnaam voor Herman Beerling) stond erg goed, had zeeën van tijd, maar onderschatte even de tegenaanval en verloor. Jammer, want hij verdiende te winnen en speelde tot dat moment erg goed aan bord 4.

Over de eerste drie borden zullen we het maar niet hebben. OK dan, toch even:

Bord 1 werd bezet door de sterk spelende Henry Pijpers. Hij verloor uiteindelijk met zwart, niet zijn kleur natuurlijk, en stelde gelijk een tactische opstelling voor de volgende keer voor. Mee eens hoor, en Bram, als je dit hoort in het verre New York. Kijk maar wat je met deze suggestie doet.

Bord 2 was voor Emiel Verhoef, die regelmatig speelde en regelmatig verloor. Hij speelde met zijn 1663 Elo-puntjes tegen Ricardo Klepke met 2225 punten. Trouwens, elke tegenstander van ons team speelde tegen iemand met 100 punten meer.

Bord 3 was voor Gerrit Boer. Altijd een genot Gerrit te zien spelen. Hij is volgens mij één van de weinigen die de humor nog een beetje van het spelletje in ziet. Deze humor had hij ook zeer nodig, want ook hij verloor. Al was dat geen schande tegen het ratingkanon in de persoon van Ernstjan Pluim Mentz (2115) die hij tegenover zich kreeg.

Dit was een sterk team. Meer een oefenwedstrijd voor ons. Eigenlijk wel goed dat we flink verloren. Zijn we scherp als het er echt toe doet tegen de mindere teams die we ook nog gaan krijgen.

Zie RSB klasse 2A voor de stand en de tot nu toe gespeelde wedstrijden.

Victor Hooftman (vervangend teamleider)