Belangrijke overwinning voor het eerste

Zaterdag 24 november speelde het eerste van Erasmus de vierde ronde van de KNSB tegen het eerste van De Giessen en Linge. Een sterke tegenstander, die vorig jaar nog in de derde klasse van de KNSB uitkwam.

Wij speelden op onze nieuwe locatie in het Huis van de Wijk Arcadia. Het werd een mooi debuut met een belangrijke 4½-3½ overwinning!

Het eerste resultaat werd bereikt op bord 7 door Murdoch Mac Lean. Pas ’s ochtends belde ik hem om in te vallen, nadat Pieter Sturm op het allerlaatste moment toch niet mee kon spelen, omdat hij ziek was. Fijn dat hij op zo korte termijn toch mee kon spelen! Over zijn partij had hij weinig woorden: “Met zwart stond ik rond zet 18 minder. Met alle zware stukken op het bord was remise echter wel een te verwachten uitslag.”

Eric Hoogenes speelde met wit aan bord 4. Hij offerde in het vroege middenspel een pion. Dat zag er erg veelbelovend uit en Hoogenes kreeg heel actief spel. Er werd aan de andere kant echter nauwkeurig verdedigd door Eddy Korevaar. De pion werd niet meer teruggezien, maar toch was er nog een grote remisemarge. Helaas greep Hoogenes echter mis met een paardzet, waardoor het binnen een paar zetten mat was. Heel erg zonde! Maar zo stonden we wel met ½-1½ achter.

Aan bord 2 speelde onze supersub Henk Ochtman met wit. In de opening verloor hij snel een pion, maar dat zegt nooit zo heel veel bij Ochtman. Zijn er partijen van hem, waar hij geen pion offert? In dit geval kreeg hij – mede door heel goed tegenspel van zijn tegenstander Tim Schakel – echter geen vat op de stelling en wist hij zelf eigenlijk ook geen kansen te creëren op meer. En zo stonden wij al snel met ½-2½ achter.

Aan bord 5 speelde ik zelf (Frank van Zutphen) met zwart. Vanwege een jetlag had ik mezelf maar aan een iets lager bord geposteerd. Er kwam een Engelse opening op het bord waar mijn tegenstander Jeroen Brandsma de eerste tien zetten a tempo op het bord kwakte (Hmm, gaat het weer zo’n partij worden), maar vervolgens 45 minuten nadacht over de volgende twee zetten?!? In ieder geval was de stand op de klok toen weer wat gelijk…

Op de zestiende zet kon ik een doorbraak creëren in het centrum en niet lang daarna kon ik twee pionnen op de damevleugel winnen. Snel gingen ook alle stukken van het bord en daarna was het zoals het zo mooi heet ’techniek’ om het punt binnen te halen. En zo stond er een 1½-2½ tussenstand op het scorebord.

Peter Torczynski speelde met zwart op bord 3. Net voor de eerste tijdcontrole stond er een prachtige stelling op het bord. Torczynski had een levensgevaarlijke koningsaanval en zou geforceerd gaan winnen.

De eigen koningsstelling was nog wel open en er moesten nog wel wat kliffen (in dit geval schaakjes) worden omzeild. Mooi was het moment dat er geen schaakjes meer waren. Een fantastische partij met een prachtig slot (binnenkort ook na te spelen op onze website?). En zo stond het gelukkig weer gelijk: 2½-2½

Het volgende resultaat werd bereikt aan bord 6 door Arno van Houten. Hij geeft een terugblik: “In mijn partij met wit tegen Roelof Stienstra kwam er een in mijn ogen een cult opening op het bord. Tijdens de partij dacht ik overeenkomsten te zien met het bizarre Elshad System. In Wijk aan Zee kocht ik twee jaar geleden een boek van Igor Nemtsev, de voorvechter van dit systeem. Wit heeft eigenlijk alle ruimte in het centrum, op de damevleugel en op de koningsvleugel. Zwart doet bijzonder weinig op de eerste zes rijen van het bord, zijn stukken hebben wel lijnen in de toekomst. Als wit te veel wil is zwart meedogenloos met de counter kansen.

Na een gedwongen afruil kon ik actief spelen op de damevleugel. Op de 26e zet won ik een pion en kon ik rustig het eindspel in. Helaas speelde ik deze fase van de partij minder goed. De actieve koning van zwart kon het verschil maken. Ik moest mijn pion terug geven. Het resterende eindspel was binnen de remise marge Op de 49e zet bood mijn tegenstander remise aan. Vanuit de supportersgeleding kreeg ik het signaal door dat remise goed genoeg was voor de overwinning.” Tussenstand: 3-3.

Het eerste matchpunt werd binnengehaald door Leo de Jager. Hij schreef over zijn partij: “Dit was de stelling na 28. ..-f4. Na een Konings-Indisch achtige opening is zwart aan zijn gebruikelijke konings aanval begonnen waarbij wit elke vrije zet, geen zwarte dreigingen, gebruikt om voortgang te boeken op de damevleugel. Hier staat wit al beter vooral dankzij de afruil van de witveldige lopers en de lonkende zevende rij. Ik heb hier de moeilijke keuze tussen Pe3-d1-b5, Ta7 en Pg4.

Vroeger had me dat zeeën van tijd gekost, maar tegenwoordig gooi ik een muntje op, dat gaat een stuk sneller en levert per saldo evenveel of zelfs meer op. Na 29. Pg4 g5 30. Pf3 Pf6 31. Pxf6 Lxf6 32. g4 Tce8? 33. Ta7 Dd8 34. Da4 Pc8? 35. Td7 zal het niemand verbazen dat de partij niet echt lang meer duurde.” En zo stond er een 4-3 voorsprong op het bord!

Als laatste was onze kopman Olivier Vrolijk nog bezig aan bord 1 tegen de sterke Jaco Vonk (2132). Er kwam een wat exotische opening op het bord en Vrolijk keek continu tegen een gedrukte stelling aan. Materieel gezien werd het evenwicht echter niet verbroken. Er kwam uiteindelijk een dubbel loper eindspel op het bord en dat werd heel bekwaam remise gehouden!

En zo waren beide matchpunten weer binnen: een 4½-3½ overwinning voor Erasmus! Met 8 matchpunten uit 4 wedstrijden gaat het eerste van Erasmus met een prettige voorsprong van 2 matchpunten op de nummer 2 aan de leiding. Reden dus voor een biertje achteraf!

Lees hier het verslag ‘De Giessen en Linge verliest van koploper Erasmus‘ op de website van De Giessen en Linge. Kijk hier voor alle uitslagen en de stand na de vierde ronde in klasse 4H van de KNSB-competitie.

Frank van Zutphen