Verlies tegen koploper, maar wel een matchpunt

Maandag 10 december Erasmus 4 – CSV 2. CSV uit Capelle heeft drie keer gewonnen en staat bovenaan.

Erasmus heeft 2 matchpunten en zo’n 150 ratingpunten minder. Dat wordt moeilijk.

Herman Beerling aan bord 4 Hans Uittenbogaard is als eerste klaar. Een goede partij met licht voordeel voor Herman loopt toch verkeerd af. De verre vrijpion geeft de doorslag (0-1).

Alik Tchavelachvili speelt met wit tegen Harry Stroosma aan bord acht. Hij houdt de stand goed in evenwicht en speelt zo remise (½-1½).

De exacte volgorde van de uitslagen is me ontgaan, want mijn partij tegen Willem Klein (+175 ratingpunten) vraagt al m’n aandacht. Ik weet daardoor ook niet hoe het verloop was aan de borden 1 en 3. Cor van As tegen Roel Trimp (+150) en Gerrit Boer tegen Rob Docter (+70) kunnen het niet bolwerken en verliezen beiden hun partij (½-3½).

Dan komen we wat terug. Emiel Verhoef aan bord 7 tegen Hans Blokland speelt een taaie partij waarin het evenwicht niet wordt verbroken: remise (1-4).

Ikzelf (Bram de Knegt) aan bord 5 speelde tegen Willem Klein (+175). Ik geef zonder blikken of blozen gewoon een pion weg en de onvermijdbare kwaliteit daarbij. Maar mijn stukken worden zeer actief en Willem vergaloppeert zich en ik kan zijn dame pakken. (2-4).

Ook bij Fred de Wild, onze vaste invaller, aan bord 6 tegen Marco Tjepkema gaat het goed. Ik weet niet hoe het ging, maar glunderend neemt hij de felicitaties in ontvangst (3-4).

Zou er toch nog een wedstrijdpuntje inzitten? Aan bord 2 zit Rogier Verkaik. Hij heeft geruild met Emiel die een keer aan een lager bord wilde spelen. Rogier (1591) zei: ik wil wel een keer aan bord 2.

Nu wil het geval, dat bij CSV daar Ton Dulk (1957) speelt, een goede bekende voor Erasmus. Maar hier bleek maar weer, dat rating lang niet alles zegt. Rogier speelde als een leeuw en slaagde er in Ton onder druk te zetten. Rogier kon de druk lang volhouden, maar in de eindfase en de tijdnood lukte het toch net niet om een tastbaar resultaat te behalen. Ton won toch de partij en de eindstand was 3-5 in het nadeel van Erasmus.

Maar, de volgende dag stond er op de RSB-site een * achter de uitslag van de partij Rogier Verkaik – Ton Dulk 1-0: (*) Correctie uitslag (was 0-1) vanwege overtreding van artikel 33 (invallerbepaling).

De wedstrijdleiding constateerde dat Ton niet had mogen invallen. Te vaak in een hoger team gespeeld. Dus is de einduitslag 4-4 met een belangrijk wedstrijdpunt voor ons vierde.

Klik hier voor de stand en uitslagen in klasse 2A van de RSB-competitie.

Bram de Knegt