Dramatische strijd om de rode lantaarn

Na 2 verloren wedstrijden en 1 gelijkspel staat Erasmus 2 op de één na laatste plaats in klasse 1B van de RSB-competitie. Onésimus 1 staat laatste na 3 verloren wedstrijden. Erasmus 2 moet vechten om de degradatie te voorkomen.

Door misverstanden over vooruit spelen, vond de match plaats over 7 borden. Met toestemming van de competitieleider van de RSB mag de laatste partij aan bord 8 achteraf worden gespeeld: op donderdag 31 januari bij Onésimus.

De match verliep echter ongunstig voor ons. Aan bord 4 bereikte Arno van Houten met wit niet veel tegen de Najdorf van Martin Rensen. Een vroege remise.

Paul Wilhelm aan bord 3 tegen Wijnand Rijnders kwam met zwart de openingsproblemen niet te boven en verloor. Aan bord 5 verprutste Wim Posthumus tegen Marcel Tillemans een veelbelovende stelling. Hij overzag een voor de hand liggende tussenzet en verloor verder kansloos.

Invaller Jaap van Meerkerk stond een pion voor tegen Clemens van Eijsden aan bord 6. Bij invaller Jan Smit aan bord 7 bleef het lang onduidelijk. Davin Mostert aan bord 2 stond duidelijk beter tot gewonnen. Aan bord 1 moest Cander Flanders bijna een uur achterstand op de klok zien goed te maken.

Nadat zowel Jaap als Davin wonnen, was alles nog mogelijk. Jan Smit zag een veelbelovende stelling omslaan in een verloren positie. Tussenstand 3½ – 2½ voor Onesimus.

De laatste partij van Cander werd een eindspel van loper tegen een paard voor Cander, bij een gelijk aantal pionnen. De tegenstander had nog bijna een half uur; Cander nog een paar minuten. Toch wist Cander op miraculeuze wijze een remise uit het vuur te slepen.

Tussenstand 3 – 4 in het voordeel van Onesimus. Onze hoop is gevestigd op Ruurd Ouwehand. Hij speelt tegen Jan de Korte.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1B van de RSB-competitie.

Wim Posthumus