Weer winst voor tweede viertal

Maandag 28 januari speelden we met het tweede viertal een thuiswedstrijd tegen het eerste viertal van Overschie, de derde ronde. Na de vorige nipte overwinning hadden we weer goede hoop. Hans Brobbel aan bord 1, Peter Aarnoudse aan bord 2, Jeroen Landsheer aan bord 3 en Victor Hooftman aan bord 4.

Ik begon op bord 4 begon met wit en er kwam een Schotse opening op het bord. Een opportunistische aanval van wit leverde deze keer een pion op. Of ik ergens stukwinst over het hoofd heb gezien moet nog blijken bij het naspelen (zoals clubgenoot Mostert suggereerde). Ik zag iets over het hoofd wat tot kwaliteitsverlies had kunnen leiden, maar de tegenstander zag het met mij over het hoofd. Geen perfecte partij dus. De torenafruil van mijn tegenstander was niet zo handig want toen kon de pion meer uiteindelijk de doorslag geven.

Hierna kwam de partij van Jeroen tot een eind. Zijn tegenstander speelde een soort dubbele fianchetto met c4, b3 en g3. Niet zo’n probleem ware het niet dat Jeroen er niet in slaagde de lopers te deactiveren. Pionnetje eraf, nog een en toen een toren van wit op zijn 7de lijn. Jeroen vocht door maar kon het niet redden.

Daarna was het de beurt aan Hans Brobbel. Een mooie stelling waarbij de dame van Hans het tegen de 2 torens opnam maar wel met een stuk meer en centrumpionnen die op konden rukken. De tegenstander verdedigde goed maar kon niet voorkomen dan hij bijna mat ging en om dit gevaar geheel af te wenden, gaf hij maar op. Mooi om te zien hoe Hans zonder veel risico’s te hoeven nemen de tegenstander op het eind geheel klem zette.

Als laatste was Peter bezig. Het ging verkeerd en Peter verloor door een listigheidje een stuk. Zijn tegenstander had ook nog een opgerukte vrijpion. We stevenden af op een 2-2 gelijkspel. Peter speelde door totdat Hans gewonnen had. Beetje schwindelen. Peter zijn koning rukte op naar de vijandelijke koning, zijn h-pion ook, zijn toren ook … en zie, er dreigt iets van mat, of het creëren van een vrijpion op de 6de lijn met Peter zijn toren op de 7de. Of het zou doorslaan kon ik niet zien maar de tegenstander durfde het niet aan (gezien de stand had hij dat wel moeten doen) en nam genoegen met remise door herhaling van zetten.

De winst was binnen. Alweer. De thuiswedstrijden stimuleren kennelijk zeer.

Klik hier voor een compleet overzicht in klasse 1B van de viertallencompetitie.

Victor Hooftman