Alles nog open na eerste vier ronden

Op 11 februari stond er voor Erasmus 3 een belangrijke wedstrijd tegen Waddinxveen (WSV 1) op het programma. Jan Smit, de teamcaptain die zijn strijders mentaal nog had gekieteld in een ongekend mooie mail – inlijsten dus – doet elders op de website verslag van deze teleurstellende wedstrijd, waarin hoop en wanhoop, moed en overmoed, geluk en pech gelijk opgingen.

Maar geen paniek, we hebben alles nog in eigen hand. Ons derde team staat nog net – zij het wat aangeslagen – twee bordpunten los van de nummer 2 en gaat, nu wat minder fier, nog op kop.

De vierde ronde van de interne competitie telde in totaal 19 wedstrijden.

A-finale

Aan kop gaat Kees van Toor met 2 uit 2. Inmiddels geen verrassing meer. Kees speelt uitstekend en beleeft een topseizoen. Maar, nog 5 wedstrijden wachten hem tegen de overige toppers van deze groep.

Wim Posthumus, flink op dreef tijdens de voorronden, leverde het punt in bij Kees van Toor en heeft nu 0 uit 1.

Martin Rensen en Cander Flanders hielden het op remise, evenals Arno van Houten en Henk de Kleijnen.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep A.

B-finale

De beste score heeft Leo de Jager, met 1½ uit 2. Hij speelde remise tegen Davin Mostert. Verder valt er nog weinig over de strijd in deze groep te melden. Paul Wilhelm en Anton van Berkel staan na drie wedstrijden op 50%, Paul Wilhelm dankzij een overwinning op Peter Aarnoudse. Leo Verhoeven en Dick Straathof speelden remise tegen elkaar.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep B.

C-finale

In de ongekend sterke C-groep staat Gerrit Boer (1662) verrassend gedeeld aan kop met 3½ uit 4 (met 3 uit 3 – netjes gedaan, Gerrit! – voor de werkelijk gespeelde wedstrijden). Dezelfde score heeft degene met de hoogste rating, Eric Hoogenes (1999). Beide heren zullen aanstaande maandag waarschijnlijk de degens kruisen. Eric speelde na drie zeges op rij, nu remise tegen de degelijke Ruud Dröge (1835).

Jannieko Scheele heeft jaren niet gespeeld, maar heeft de smaak inmiddels weer goed te pakken. Hij versloeg de oud-clubkampioen en oud-voorzitter van SWR Herman Beerling.

Wim Witvliet is weer helemaal terug van bijna weggeweest. Wim, de oudste schaker ter wereld en omstreken, is op hoge leeftijd vaak te druk met herdenkingen, vieringen en reünies. Hij zoekt ze zelf niet echt op, maar wordt er steeds voor uitgenodigd. Tja, hij overleefde als militair de Grebbeberg, waar hij onze beste politieke vrienden van nu in een ongelijke strijd moest ophouden. Wim staat met 2 uit 4 op plek 24 en spreekt dus nog steeds een mondje mee in de schaakarena van Erasmus.

Jan Bruinsma mocht winnend aantreden tegen een aspirant-lid Jurriaan Verhofstad, die zijn eerste officiële schaakwedstrijd speelde! Vooraf kreeg hij van onze voorzitter het advies “Ga op je handen zitten.” Met andere woorden, speel niet te snel en overdenk je zetten goed. Of het aan dat advies lag? Jurriaan speelde een goede partij en pas ver in het middenspel wist Bruinsma voordeel te bereiken. Een mooi debuut dus! Welkom en veel plezier, Jurriaan!

Het zit ons andere nieuwe lid Coen van der Bijl (nog) niet mee. Hij moest voor de tweede achtereenvolgende keer een verlies verwerken. Deze ervaren ex-hoofdklasser trad aan tegen de voormalig winnaar van de C-finalegroep Leo Koster, die met dit resultaat zijn echec uit ronde 3 zo snel mogelijk kon vergeten.

Deze week slechts één partijverslag die bij mij is ingeleverd.

Carel Keller – Rens Hesselmans

Carel schrijft: “Spelen tegen Rens is altijd uitkijken geblazen. Niet zelden denk je dat je een mooie stand hebt en als je dan even niet oplet dan komt Rens soms ineens met een vernietigende zet en heb je het nakijken. Zo niet evenwel de recente partij van 11 februari jongstleden in groep C. Rens was dit keer niet in goeden doen en handelde op de 10e zet een dreiging op c7 met Pb5 en Lf4 niet goed af, waardoor hij kwaliteit en later ook nog 2 pionnen moest inleveren. Het kwam daarna niet meer goed en Rens gaf op de 20e zet op.”

Carel Keller – Rens Hesselmans

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep C.

Maandag staat ronde 5 op het menu. Veel plezier en succes allemaal!

Jaap van Meerkerk