Horrorscenario in Spijkenisse

Eerste viertal komt niet verder dan één schamele remise

Aan de slechte ervaringen met Spijkenisse hebben we er weer eentje toegevoegd. Sportief gezien dan, want over de mannen buiten het schaakbord geen kwaad woord. Op de 64 velden echter zijn ze dit seizoen meedogenloos en – vooral – fortuinlijk als de Erasmianen in beeld komen.

De eerste viertallen van beide verenigingen namen het afgelopen vrijdagavond tegen elkaar op. Erasmus was favoriet, maar de realiteit pakte anders uit. Pas bij een 3-0 achterstand voor de Rotterdammers kon moeizaam de eer met één puntendeling worden gered.

Stroef en stroperig waren de eerste uren. Tot diep in de avond bleef het scorebord 0-0 aangeven, maar toen kapseisde Henk na eerder een gewonnen stelling te hebben opgebouwd. Het dreigt een vervelende gewoonte van hem te worden. Zijn jeugdige opponent, die sterk in de lift zit als het om ratingpunten gaat en die enkele maanden geleden de vloer aanveegde met onze kanjer Pieter Sturm, werd in het middenspel overspeeld. Na afloop bekende hij enkele malen serieus te hebben overwogen om op te geven, totdat….. puur stellingsgeluk een rol ging meespelen. ‘Uit het niets’ doemde een matvariant op die onze man fataal werd (1-0). Niet veel later stond het 2-0, toen Wim het hoofd moest buigen. Vanuit de opening keek hij tegen een stelling aan waarin zijn stukken niét en die van zijn tegenstander wél samenhangend de strijd aanbonden. Het wanhopige verzet was kansloos en stukverlies betekende het einde. De tot nu toe opgebouwde TPR in 1A (2019) liep daarmee een klap van jewelste op.

Het werd zelfs 3-0 door verlies van Arno van Houten die Ruurd Ouwehand verving. Lang zag het ernaar uit dat het binnenhalen van een Rotterdams winstpunt een kwestie van tijd was, maar tot een doorslaggevende aanval kwam het door taai verdedigen niet. Ook in de analyse achteraf werd niet helder hoe en waar de winst werd gemist.

Leo de Jager, aan het eerste bord gezeten, vocht een zware positionele strijd uit waarin het evenwicht op het oog nooit echt verbroken werd. Een remiseaanbod leidde aanvankelijk nog tot een Spijkenisser weigering, waarna beide combattanten in tijdnood in troebel water probeerden te vissen. Dat lukte niet en met de puntendeling was de spreekwoordelijke eer gered.

Individuele resultaten (met achter de namen de eloratings zoals die op 1 februari werden gepubliceerd):

Spijkenisse V1          - Erasmus V1                 3½ - ½
Rob Kalkman (1821)      - Leo de Jager (1835)         ½ - ½
Richard Koopman (1682)  - Wim Posthumus (1746)        1 - 0
Djad Maes (1841)        - Henk de Kleijnen (1781)     1 - 0
Peter Leentvaar (1577)  - Arno van Houten (1872)      1 - 0

Klik hier voor alle uitslagen en standen in divisie 1A van de viertallencompetitie van de RSB.

Henk de Kleijnen