Het vierde onderuit

U heeft nog een verslag tegoed van de wedstrijd van Erasmus 4 tegen Dordrecht 5. Een thuiswedstrijd, die we hadden moeten winnen.

Dan waren we veilig geweest. U begrijpt het al, dat is niet gelukt.

We kwamen al gauw twee punten voor. Herman Beerling aan bord 4 en Cor van As aan bord 1 wonnen beiden fraai hun partij. Vervolgens speelden Victor Hooftman (bord 7) en Alik Tchavelachvili (bord 8) remise. Met een stand van 3-1 vóór geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.

De werkelijkheid was weerbarstiger. Gerrit Boer (bord 3) kreeg remise aangeboden, maar we waren niet zeker van de te verwachten resultaten.

Nou, die waren niet goed. Emiel Verhoef aan bord 2 redde het niet. Uw verslaggever (bord 5) gaf een kwaliteit weg, won die weer terug, maar speelde in een aanvalspoging een pion vooruit, die vervolgens aanvalsobject voor de tegenstander werd. Daarna was een rekenfoutje bij een ruil van loper tegen paard funest.

Aan bord 6 speelde Karel de Neef wel goed, maar het kostte teveel tijd. En dat betekent zoals zo vaak: een fout is gauw gemaakt. Zijn toren verdween van het bord! Het stond nu 4-3 voor Dordrecht.

Allen Gerrit speelde nog aan bord drie, maar stond intussen ruim verloren. Doordat hij geen pionnen meer had, kon zelfs winnen op tijd niet meer, want als zijn tegenstander de tijd zou overschrijden had Gerrit geen winstmogelijkheid meer en was de partij dus remise. Maar dat zat er trouwens ook helemaal niet in.

Kortom: 5-3 voor Dordrecht! En Erasmus 4 moet de laatste wedstrijd tegen Hendrik Ido Ambacht 1 winnen om niet te degraderen! Op dinsdag 26 maart staat die wedstrijd op het programma!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het vierde in klasse 2A van de RSB-competitie.

Bram de Knegt