Zevenklapper voor het eerste team

Zaterdag 13 april mocht het eerste het thuis opnemen tegen het tweede van SHTV. Het kampioenschap was al binnen, maar voor het goede gevoel wilden we deze partij toch ook gewoon winnen.

Onze tegenstanders hadden wat personele problemen, waardoor hun sterkste spelers niet mee konden spelen.

En toen de wedstrijd om 12 uur begon lieten zij zelfs bord 2 leeg, omdat één van hun spelers op het laatste moment onwel was geworden. Peter Torczynski kreeg daardoor een reglementaire één en zo stond het al snel 1-0 voor Erasmus. Het ratingverschil was erg groot en dat bleek ook de rest van de middag.

Onze kersverse clubkampioen Murdoch Mac Lean speelde op bord 8 en kreeg een heerlijke mataanval tegen een jeugdspeler van SHTV. Die speelde door tot hij mat werd gezet op h6. En zo stond het al snel 2-0 voor Erasmus.

Op dat moment stond Cander Flanders op bord 7 wat lastig tegen de jonge Robin van Leeuwen.

In de stelling hiernaast speelde Robin het verbluffende Lxh7!! Mooi om te zien wat er toen gebeurde. Robin was heel blij met zijn zojuist gespeelde zet (en terecht!). En dan moet je dat natuurlijk toch even aan je papa vertellen. En dat was Olav van Leeuwen die op dat moment diep in de denktank zat aan bord 1. Robin was echter zo enthousiast, dat hij toch even tegen zijn papa moest zeggen dat die snel naar zijn stelling moest kijken 😉

Er volgde .. Kxh7, Dh5 Kg8, Pe4!! waarna Flanders niet veel meer had dan .. g6, Pxc5 gxh6, Pxd7 Tfd8, Pf6 en hij al snel twee pionnen achter kwam. Voor de liefhebbers, hier een instructieve video over deze opening en deze zet blijkt eerder gespeeld te zijn in de partij tussen GM Gata Kamsky en GM Samuel Shankland!

In het vervolg herstelde Flanders zich wel weer en na een promotie van een eigen pion kwam er een eindspel van een toren tegen drie verbonden vrijpionnen op het bord. Dat had zelfs nog gewonnen kunnen worden, maar de stelling verzandde toch in remise.

Eric Hoogenes speelde een op bord 1 een voor mijn gevoel wat rommelige partij tegen Olav van Leeuwen. Tegengestelde rokades, een halfopen koningsstelling, vreemde pionnenstructuren en stukken die op allemaal gekke plekken stonden. Maar Hoogenes stond wel een pionnetje voor en toen hij g5 kon spelen was de angel wel uit de witte aanval gehaald. Met vaste hand werd het voordeel vervolgens uitgebouwd en toen Eric in het eindspel een extra paard overhield gaf zijn tegenstander op.

Niet veel later kwam het volgende punt binnen voor Erasmus. Olivier Vrolijk speelde met wit een prima partij op bord 4. Het werd een mooi gevecht met veel lichte stukken in het centrum, waar Vrolijk net iets beter bleek te rekenen dan zijn tegenstander. Hierdoor hield hij na een lange combinatie een stuk extra over. Nog voor de eerste tijdcontrole was ook hier het punt binnen.

Zelf speelde ik (Frank van Zutphen) met zwart op bord 3. Er kwam een mooi thematisch gevecht op het bord. In lichte tijdnood (beiden hadden nog ongeveer 10 minuten) speelde ik in de stelling hiernaast 26. .. De2. Wit speelde 27. Tf1?? Beter was 27. Dd3, waarna de dames geruild moeten worden en zwart een klein plusje heeft.

Nu was het in één keer klaar na 27. .. Lh3!! Alle dreigingen (mat op g2, kwaliteitswinst op f1) zijn niet meer te ondervangen. Er volgde nog 28. Le4 Lxf1 29. Txf1 Txf1 30. Pxf1 Dxe4 waarna wit op gaf. En zo stond er 5½-½ tussenstand op het bord.

Arno van Houten schrijft per mail: Hoe kan ik mijn eigen partij het best omschrijven? Met hangen en wurgen. Door het oog van de naald. Meer geluk dan wijsheid. Op hoop van zegen. Ik moest echt zoeken naar een speld in een hooiberg, wat een middag.

Maar het geluk was met mij. De vermoeidheid van mijn tegenstander sloeg toe. Met een tactische wending kon ik het tij keren. Maar zelfs een volle toren was niet genoeg om de partij te beslissen. De witte vrijpionnen van mijn tegenstander brachten me uit mijn hervonden evenwicht. Ik moest werkelijk alles uit de kast halen om de remise veilig te stellen. Zucht. Gelukkig was er de nazit in café Lebbink. Een biertje, lekker eten in de kroeg en het begrip van je teamgenoten, dat helpt.

Als laatste was Leo de Jager nog bezig. Hij vertelt over zijn partij: Zwart zat in gillende tijdnood, minder dan een minuut op de klok. Zoeken dus naar enigszins onverwachte zetten, goed en zo mogelijk met vage spookdreiging en dan liefst twee of drie zetten a tempo voorbereiden. Concrete problemen zijn namelijk veel makkelijker op te lossen. Je wilt dat ze zoeken naar ‘wat is ie nou weer van plan?’

Dan kan je bijna voorspellen wat de tegenstander gaat doen. 27. Dc2 Df4 dreigt mat in één, kan nooit slecht zijn. 28. g3 Dd4 met de dreiging .. Lxg3 29. Le2 met ‘dreiginkjes’ als Td1 en Te3 29. .. Lxg3 ‘hij heeft het niet gezien’ 30. Txg3 ‘oeps’. En wit staat huizenhoog gewonnen, maar hoewel het hierna niet meer onder de +4 kwam zijn we nog niet op de helft van de partij en werd het toch nog laat…

En zo stond er aan het einde van de middag een mooie 7-1 overwinning op het scorebord! De laatste ronde spelen wij uit tegen Spijkenisse! Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 4H van de KNSB competitie.

Frank van Zutphen