De zwanenzang

Tegen het op papier sterkere Overschie 1 beleefde ons gedegradeerde tweede team haar zwanenzang. Zoals zo vaak deze competitie leek het of er meer in zat. Uiteindelijk boekte Overschie de kleinst mogelijke overwinning. Wie heeft zwanen ooit horen zingen?

De avond begon veelbelovend. Aan bord 2 werd bij Davin Mostert veel geruild. Toen ik langs liep was er een symmetrische pionnenstelling met gelijk materiaal. Niet veel later werd tot remise besloten. Cander Flanders aan bord 1 leek met zwart wat beter te staan. Na overleg over een remiseaanbod werd de vrede gesloten. Ook aan bord 3 draaide de partij van Paul Wilhelm uit op remise. Het ingewikkelde positiespel met Konings-Indische motieven bracht geen beslissing.

Dan de puike partij van Arno van Houten met wit aan bord 4. Hij buitte de zwaktes van zwart na de Sveshnikov mooi uit. Drong vervolgens met de zware stukken de zwarte stelling binnen. Waarna de tegenstander de koning moest omleggen.

Weer op voorsprong dus met 2½-1½. Jeroen Landsheer had een pionnetje afgesnoept van de tegenstander. Peter Aarnoudse was bezig de opgerukte witte pionnen aan te vallen. Bij Wim Posthumus was het lang onduidelijk. En bij Jan Smit werd de tijd krapper en viel de tegenpartij aan. De laatste minuten moesten de beslissing brengen.

Toen ik naar rechts keek zag ik dat bij Jan aan bord 8 zijn vlag was gevallen. Peter deed erg zijn best, maar moest in remise berusten. Bij Jeroen ging het ergens mis. De oude vos Aad Everwijn wist op beide vleugels het initiatief te veroveren. Hij kon dit tot winst uitbouwen. 3-4 voor Overschie.

Als laatste was Wim Posthumus bezig. In een onduidelijk middenspel speelde hij te passief. Zijn loperpaar kon onvoldoende vrij spel krijgen. Van het springen der paarden daarentegen word je horendol. Met nog een paar minuten op de klok kwam hij in het nauw. Een aangenomen remiseaanbod deed ons berusten in een nederlaag. De analyse achteraf toonde aan dat mijn stelling waarschijnlijk onhoudbaar was geworden.

Al met al een wat ongelukkig seizoen. Op papier was ons team veruit de zwakste in deze klasse. Jammer dat dit ook de praktijk is gebleken. Toch waren in bijna alle wedstrijden kansen voor betere uitslagen. Eigenlijk zijn we er alleen in de uitwedstrijd tegen Dordrecht 2 met 6-2 duidelijk bekaaid af gekomen.

Volgend seizoen beter!

Klik hier voor alle uitslagen en de eindstand in klasse 1B van de RSB-competitie seizoen 2018-2019.

Wim Posthumus