Mooie successen bij de jeugdafdeling

Wie wel eens eerder op de clubavond aanwezig is, ziet een flink aantal jeugdleden. Inmiddels heeft Erasmus al weer twee jaar een bloeiende jeugdafdeling. Mede dankzij de groei van de jeugdafdeling is Erasmus dit jaar ook schaakvereniging van het jaar geworden!

Sinds een half jaar is de jeugd verdeeld in vier verschillende groepen. De groepen zijn ingedeeld naar de vorderingen op het schaakbord. De trainingen worden verzorgd door Andrzej Pietrow, Wim Posthumus, Peter Ruimschoot en Coen van Vlijmen. Daarbij krijgen de trainers hulp en ondersteuning van Anton van Bokhoven en Jeroen Landsheer.

De jeugd krijgt les aan de hand van de stappenmethode van Van Wijgerden en Brunia, de officiële leermethode van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond. De kinderen doorlopen de stappen aan de hand van de theorie en oefenen de behandelde stof aan de hand van de werkboeken. Na iedere stap is er de mogelijkheid tot het behalen van een diploma.

Daarnaast worden op de clubavonden onderling wedstrijdjes gespeeld. Kijk hier voor de resultaten van de jeugdcompetitie in de twee groepen: de groep Magnus Carlsen en de groep Anish Giri!

Fraaie resultaten Erasmus-jeugd bij de diverse toernooien

In de Rotterdamse regio worden door het jaar heen veel jeugdtoernooien georganiseerd. Deelname aan de jeugdtoernooien wordt dan ook gestimuleerd en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

De jeugdleden van Erasmus hebben de afgelopen periode leuke successen geboekt.

Op 30 maart werd Arda Yantur tweede op het Corry Vreeken Jeugdtoernooi in Maassluis in poule 8. Hij had evenveel punten als Chassan gehaald, maar de onderlinge partij van hem verloren. Arda kwam vol trots zijn beker laten zien (zie de derde foto).

Yatana Tekie boekte in april een mooi succes op zijn bassischool. Hij werd eerste bij de Van Oldenbarneveltschool uit Delfshaven (zie de foto hierboven).

Op 25 mei speelden Casper Kimenai en Arda mee in de Jeugd Grand Prix toernooi in Barendrecht. Arda werd vierde in groep 6 en Casper werd eerste in groep 11. Op de foto toont Casper trots de beker die hij won!

En op het Jeugd Grand Prix toernooi bij SG Overschie deden drie Erasmianen mee, die alle drie op een fraaie podiumplaats eindigden! Arda werd derde in groep 4, een prima prestatie. Casper werd heel netjes derde in groep 6. En Tommy Wang werd zelfs gedeeld tweede in groep 10!

Op zaterdag 29 juni doet Arda ook mee aan het Nederlands Kampioenschap in de categorie G (geboren in 2011). Wij wensen hem natuurlijk heel veel succes daar!

Een mooi seizoen dus om op terug te kijken en dat vraagt ook een mooie afsluiting met de jeugd.

Daarom wordt er op woensdag 10 juli voor de jeugd een bowlingavond georganiseerd als slot van het seizoen, wat mede mogelijk is dankzij de cheque die hoort bij de prijs van schaakvereniging van het jaar.

Volgend seizoen verder op de ingeslagen weg

Het nieuwe seizoen begint weer vanaf maandag 2 september. Op dit moment is er nog een wachtlijst bij de jeugd. Om de wachtlijst weg te kunnen werken is uitbreiding van het aantal trainers dringend gewenst. Vrijwilligers kunnen indien zij dat willen op kosten van Erasmus een cursus voor Schaaktrainer 1 en daarna eventueel Schaaktrainer 2 volgen.

Daarom een vraag voor alle leden van Erasmus en voor de ouders van de jeugdleden: Wie meldt zich daarvoor bij mij aan?

Peter Ruimschoot