Nederlands Kampioenschap jeugdschaak t/m 9 jaar

Het was een mooie dag, 29 juni. Na een goede overnachting in een gezellig hotel in de buurt arriveerden we bij een mooi schoolgebouw.

De sfeer was meteen goed, we werden prettig ontvangen met een mooie goodybag en er was van alles te beleven en te zien, zoals workshops, een circusshow en leuke kraampjes. Daar tussendoor speelden en schaakten kinderen enthousiast.

Ondanks de warmte startten de kinderen vol goede moed. Arda startte het toernooi als 10e geplaatst en begon z’n 1e partij met zenuwen en hoewel hij eerst een toren en een paard achterstond, herpakte hij zich door de dame van de tegenstander vast te zetten waarna hij de partij won.

Ook de 2e partij verliep spannend. Met 20 seconden op de klok lukte het hem om zijn tegenstander mat te zetten. Opgelucht gingen we toen even naar buiten. Een frisse neus halen en wat chipjes eten.

Vol goede moed startte Arda daarna zijn 3e partij. Dit was een bijzondere partij, want voor deze partij mocht Arda in het lokaal met de live borden, waar de spelers met de hoogste scores met elkaar streden, plaatsnemen. Tot aan het eindspel ging deze partij gelijk op. Helaas maakte Arda toen een verkeerde calculatie met zijn pionnen waardoor zijn tegenstander eerder een dame haalde. Hij was erg teleurgesteld, omdat hij zelf wist dat hij deze wedstrijd had kunnen winnen.

Het verliezen van de 3e partij zorgde er in combinatie met de oplopende warmte en het vorderen van de drukke dag voor dat Arda wat minder gefocust zijn 4e partij in ging. De partij ging eerst nog gelijk op. Arda offerde Arda een pion, waardoor een vork ontstond. Hij pakte daarmee een voorsprong. Ook deze partij wist Arda tot een mooi einde te brengen.

Ondanks de zichtbare toenemende vermoeidheid lukte het vrienden maken wel. Met zijn 2 nieuwe vrienden Oscar en Milton ging Arda lekker even buiten voetballen. Ze hielden de tijd wel goed in de gaten.

Z’n 5e partij startte Arda weer in de bijzondere live bordenkamer. De tegenstander wist een vork te creëren, wat Arda een achterstand opleverde die hij niet meer wist in te halen. Na deze partij moest hij dan ook een klein traantje laten. Niet gek gezien de spannende dag en zeker niet de enige!

Om wat af te koelen, gingen we even naar buiten gegaan om wat frisse lucht in te ademen en aten we daar een appeltje in de schaduw. Hoewel het buiten meer dan 30 graden was, was het binnen gelukkig nog redelijk koel.

Na een prettige aanmoediging van zijn schaakleraar Andrzej Pietrow per mail, startte Arda zijn 6e partij weer vol goede moed. Hij won deze partij vrij makkelijk met 2 dames.

Arda zat er inmiddels een beetje doorheen. Het werd nu binnen ook warmer en de druk en spanning namen toe. Om ons heen zagen we veel vermoeide gezichtjes.

De 7e en laatste partij ging gelijk op totdat de tegenstander een blunder beging en een stuk weg gaf. Arda zag zijn kans en maakt de partij snel af. Een fijn gevoel om de laatste partij zo mooi af te kunnen sluiten!

De 5 uit 7 is een prima score en Arda was best een beetje trots op zichzelf. Voor de prijsuitreiking werden er nog leuke gadgets verloot. Arda bofte en won een door hem zo graag gewilde schaakklok!

Dan begonnen de lastige berekeningen: 44 schakertjes t/m 8 jaar hebben alles gegeven en zijn de strijd met elkaar aangegaan. Arda eindigde samen met 6 andere schakertjes op een gedeelde 4e plek. Later hoorden we dat zijn eindplek de 7e (op basis van de Zwitserse methode) was, waarmee hij de laatste beker pakte en het podium op mocht!

Dankzij de organisatie van de Nationale Pupillendag, leuke medeschakers, schaakvereniging Erasmus en in het bijzonder zijn schaakleraar Andrzej Pietrow heeft Arda er een supermooie en bijzondere ervaring bij! Hopelijk mag hij er volgend weer bij zijn!

Halil Yantur

(vader van Arda)