Wint na barrage van Frank van Zutphen

Maandag 1 juli werd – traditioneel inmiddels – op de laatste avond van het seizoen het snelschaakkampioenschap bij Erasmus gespeeld.

Zo rond een uur of acht waren de 27 deelnemers ingedeeld in vier groepen voor de voorrondes.

Er werd dit jaar gespeeld met een speeltempo van 3 minuten en 2 seconden. En dat leidde weer tot veel spektakel op de borden. Aan de hand van de resultaten uit de voorrondes werden halverwege de avond de finalegroepen ingedeeld.

Finalegroep A

In de eerste groep bleef de strijd tot het einde spannend. Voor het ingaan van de laatste ronde had Paul Wilhelm een score van 5 uit 6 en had hij aan een halfje genoeg tegen Henk Ochtman. Ochtman won deze wedstrijd echter en werd zo gedeeld eerste. En ook ondergetekende kwam door een overwinning uit op een score van 5 uit 7.

Drie man op de eerste plaats dus en er was nog tijd voor een barrage. Wilhelm trok zich hier echter voor terug vandaar dat het in een tweestrijd beslist zou gaan worden. In de barrage tussen Ochtman en Van Zutphen was Ochtman de sterkste en daarmee werd hij de nieuwe snelschaakkampioen van Erasmus!

Finalegroep B

De B-groep werd een prooi voor Marcel Tillemans met een mooie score van 5 uit 6. Alleen Jan Smit wist hem een puntje af te snoepen.

Op de tweede plaats eindigde Ruud Dröge met een score van 4 uit 6. Martin Rensen en Henk de Kleijnen deelden de derde plek met 3 uit 6.

Finalegroep C

In de C-groep was Leo Verhoeven de sterkste, die eigenlijk natuurlijk ook helemaal niet in deze groep thuis hoorde. Harry Stroosma, die volgend jaar lid wordt bij Erasmus, werd netjes tweede.

Op de derde plek eindigden Lucian Mihailescu, Hans Brobbel en Cor van As. Een druk podium dus in deze groep!

Finalegroep D

In de D-groep eindigde Jeroen Landsheer met een score van 5 uit 5 op de eerste plaats voor Pim Kleinjan (met 3 uit 5). En ook in deze groep was er een gedeelde derde plaats voor Anton van Bokhoven en Carel Keller.

Kijk hier voor alle uitslagen en de eindstanden van de snelschaakcompetitie van Erasmus.

Zomerschaak

Afgelopen maandag was al weer de laatste avond van weer een heel mooi seizoen. In de maanden juli en augustus organiseert Erasmus iedere twee weken zomerschaak voor de liefhebbers.

Eén van de sterkere spelers van de vereniging bereidt dan een trainingsavond voor met een mooi thema. Tijdens het tweede deel van de avond is er altijd de mogelijkheid om vrij te spelen. De eerste zomerschaakavond is op maandag 15 juli vanaf 20 uur. De andere data dit jaar zijn maandag 29 juli en maandag 12 augustus.

Frank van Zutphen