Volle bak op maandag 18 november bij Erasmus. Het eerste nam het op tegen het eerste van SOF/DZP en scoorde een fraaie zevenklapper.

Tegelijk behaalde het derde een prima 6-2 overwinning tegen het derde van Shah Mata. En naast al dit schaakgeweld waren er ook nog 15 partijen in de interne!

Het was een beetje de maandag van het bijkomen, na de prachtige jubileumdag waarbij wij ons 125-jarige bestaan mochten vieren. Er volgt snel nog een verslag met een mooie fotocollage!

En ook deze maandag mochten wij weer een aspirant-lid verwelkomen, die een paar keer bij Erasmus komt kijken. Loris Kostas speelde voor het eerst mee, zijn tegenstander Coen schreef ook een verslag over zijn eerste partij.

De verrassingen

En ook deze week waren er weer verschillende verrassingen. Zo liep rond half tien Pieter Sturm al met zijn notitiebiljet in de hand door de zaal en had hij de sterke Henk Ochtman al aan zijn zegekar gebonden, de partij is hieronder na te spelen. Sturm gaat nu alleen – ook omdat Wim Westerveld een bye had opgenomen – stevig aan de leiding met een fantastische score van 9½ uit 11!

Peter Aarnoudse is de man in vorm! Deze week was hij te sterk voor Paul Wilhelm en hij staat met 7 uit 11 netjes op een gedeeld vijfde plaats. Ook Peter de Boer deed het goed met een remise tegen Herman Beerling.

Inzendingen van de leden

En ook deze week weer enkele mooie verslagen van de leden. Dank aan Danny, Pim, Anton en  Coen voor jullie bijdragen!

Henk Ochtman – Pieter Sturm

Pieter stuurde de partij tegen Henk in. Deze is hieronder na te spelen.

Henk Ochtman – Pieter Sturm

Marcel Tillemans - Danny Hetharia

Danny schreef over deze partij: In ronde 11 mocht ik het met zwart opnemen tegen Marcel Tillemans. We hadden tot dan toe beide 5 punten uit 10 partijen gescoord. Een score waarmee ik persoonlijk zeer tevreden was. Exact even veel overwinningen als verliespartijen tot dusver en geen enkele remise; een perfect evenwicht.

Gedurende de partij leek het haast of de geest van de ranglijst ook op het bord was ingedaald. Van buitengewone offers, blunders of ander spektakel was namelijk geenszins sprake. Zelfs de computerevaluatie was vlakker dan de fietstocht van Lelystad naar Almere. Terwijl het Marcel bij elkaar pakweg een kwartiertje kostte om in blitz-achtige stijl de juiste zetten te produceren had ik zelf wat langer nodig. Toch stonden er na iets meer dan anderhalf uur slechts wat paarden en pionnen op het bord en was er nog maar weinig te beginnen. Zo konden we beide onze 50 procent score consolideren en louter hopen op wat meer spektakel in de volgende ronde.

Marcel Tillemans - Danny Hetharia

Pim Kleinjan - Kees van Toor

Pim stuurde zijn gewonnen partij in tegen Kees van Toor. Vooral zijn 26ste zet was prachtig. De partij is hieronder na te spelen.

Pim Kleinjan - Kees van Toor

Harry Nefkens - Anton van Bokhoven

Anton mailde het volgende over de partij: Afgelopen maandagavond speelde ik met zwart tegen Harry Nefkens. Mijn notatie liet veel te wensen over maar de eerste zes zetten had ik in de juiste volgorde genoteerd en waren belangrijk voor het eindspel.

Hier de eerste 6 zetten: 1. e4 d6, 2. Pf3 Pd7, 3. Lb5 c6, 4. La4 e6, 5. 0-0 Pc5, 6. Pc3 Pxa4, 7. Pxa4 met als achterliggende gedachte dat ik de witveldige loper had met mogelijkheden op de diagonaal a8-h1. Deze loper werd inderdaad een rots in de branding in het eindspel. Na verloop van een dertigtal zetten, had ik twee torens op de h lijn en een pion op f3. Na enig onderzoek schudde Harry mij toen de hand en gaf op.

Coen van Vlijmen - Loris Kosta

Coen vertelde over zijn partij tegen de debutant Loris. Allereerst viel me op dat Loris Kosta behoorlijk sterk speelde met zwart. Nou kan dat zijn omdat ikzelf niet één van de sterkste spelers ben, maar om het daar bij te laten zou afbreuk doen aan zijn spel. Kosta rokeerde niet aan de koningszijde. Hij speelde g6 en ik verwachtte een fianchetto. Dat speelde deed hij echter niet. Hij zette zijn toren op de g-lijn en omdat ik al had gerokeerd, dreigde zijn g-pion en vooral zijn toren gevaarlijk te worden. Te meer omdat ik een aanval via de damevleugel had opgezet en hem veel ruimte gaf op de koningsvleugel.

Gelukkig was zijn aanval te licht opgezet en kon ik hem met een gedegen opbouw van mijn eigen aanval in het nauw dringen. Hij kwam een paard achter en toen ik kon het afmaken.

Als tweede viel me op dat Kosta met veel fantasie speelde. Hij had tijdens het analyseren over ‘legers’ en ‘landje pik’. Hij vertelde dat er bij Chinees schaken rivieren over het midden van het bord lopen. Ik vind dat heel leuk als schakers op die manier opgaan in het spel. Die speelse creativiteit zal een computerprogramma als Alpha Zero nooit aangeleerd kunnen krijgen. Dat geluk is alleen weggelegd voor mensen.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand na ronde 11 van de voorronde van de interne competitie.

Frank van Zutphen