Ruime nederlaag bij debuut in KNSB

Hierbij een impressie van onze eerste wedstrijd van ons tweede KNSB team tegen Dordrecht 2.

Voor zover ik weet, was het de eerste wedstrijd in de KNSB voor zes van de acht spelers, wat in ieder geval bij mij een gevoel los maakte, dat ik er nu beetje bij hoorde.

Gezien het vooraf ingeschatte krachtverschil was bij mij de verwachting van een positief resultaat klein.

Uiteindelijk was het resultaat een 2-6 nederlaag statistisch juist, maar was een 3-5 nederlaag rechtvaardiger geweest.

Aan bord 1 speelde Leo Verhoeven, zoals we van hem gewend zijn, een gedegen partij, waarbij hij in het eindspel, zoals ik het begrepen heb, een winnende voortzetting miste waardoor de partij in remise eindigde.

Aan bord 2 speelde ondergetekende. Ik was in het eerste uur zo tevreden over mijn zetten dat de nonchalance zich van mij meester maakte. Daardoor speelde ik een onzorgvuldige zet, wat een stuk kostte. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat – ook als ik goede zetten had blijven spelen – de kans op een goed resultaat klein was.

Aan bord 3 speelde Martin Rensen. Hij streed tot het uiterste, maar moest uiteindelijk toch met een nederlaag genoegen nemen.

Aan bord 4 behaalde Hans Brobbel een verdienstelijke remise.

Aan bord 5 zat Ruud Neumeijer, onze held van de dag. Ruud speelde uiterst geconcentreerd een prachtige partij en behaalde zo een terechte winst.

Aan bord 6 speelde Jaap van Meerkerk, zoals het hoort; aanvallend! Hij moest de aanval echter opgegeven, omdat zoals je bij judo weleens meemaakt, de tegenstander de aanval overnam. Die deed dat zo voortvarend, dat Jaap moest opgeven.

Aan bord 7 speelde Jeroen Landsheer een meer dan geweldige partij. Hij streed urenlang voor een goed resultaat, maar blunderde in een gewonnen stand helaas een volle toren weg. Gezien het vertoonde spel verwacht ik nog vele goede resultaten van Jeroen!

Aan bord 8 zat Karel de Neef. Karel speelde voor wat hij waard is, maar kwam in het eindspel met één pion minder in tempodwang en moest opgeven.

Het resultaat was niet zoals wij gehoopt hadden, maar de sfeer was goed. Wij kijken vol verlangen uit naar onze volgende wedstrijd op 23 november aanstaande tegen Botwinnik 2.

Lees hier het verslag ‘D2 KNSB wint 1e wedstrijd‘ op de website van schaakclub Dordrecht. Of kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 5F van de KNSB-competitie.

Cor van As