Goede start voor tweede viertal

Maandag 28 oktober stond de eerste wedstrijd van het seizoen voor het tweede viertal van Erasmus in divisie 2A met als tegenstander Overschie V2 op het programma.

Het eerste bord (met zwart) werd bezet door Daan Gijsbertse. Daan schreef over zijn partij: Na afloop van de wedstrijd vertelde mijn tegenstander, dat hij na mijn negende zet bijna had opgegeven. Mijn zwarte dame pronkte op dat moment fier op het veld d4, had reeds twee pionnen buitgemaakt en dreigde met nog meer materiaalwinst. De schade in wits centrum was aanzienlijk. Hoewel de partij zeker nog niet gespeeld was, kon ik mij dat wel voorstellen.

Maar toen – twee zetten later – produceerde ik de grootste schaakblunder uit mijn volwassen schaakleven en besloot ik mijn koning in de horizontale stand op het bord te plaatsen. Wat was er gebeurd? In een vlaag van verstandverbijstering opende ik een diagonaal, waardoor wit een vernietigende aftrekschaak kon geven, met als hoofdprijs mijn niet verdedigde dame. Ik bleef achter met een flinke ontwikkelingsachterstand en een kater, tevens was alle hoop vervlogen. Tussenstand 0-1.

Op bord 2 (met wit) manoeuvreerde Karel de Neef de witte stukken kalm en beheerst naar de overwinning. Tussenstand 1-1.

Harry Nefkens (met zwart) speelde het op zeker. Vroeg in de partij wist hij met een pluspion greep op de partij te krijgen. Na een spannend eindspel met ieder een loper en een toren gaf Harry’s pluspion de doorslag. Tussenstand 2-1.

Aan mijn de eer om de match te beslissen: met 2½-1½ of met 3-1? Door twijfel aan eigen kunnen bood ik in een betere stelling remise aan die gelukkig niet geaccepteerd werd. We speelden door en nu wilde ik tot het gaatje gaan. Na afruil van de torens kon ik vrij snel mijn zwarte lopen verplaatsen van de koningsvleugel naar de dame vleugel om de pionnen op e7 en d6 een ruggensteuntje te geven. Inmiddels waren de dames geruild en kon mijn koning de zwarte pionnen op de damevleugel opeten en ongestoord oprukken naar c7 waarna promotie niet meer te stoppen was. En zo werd de einduitslag 3-1!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het tweede viertal in divisie 2A van de RSB-competitie.

Anton van Bokhoven