Halverwege de voorronden!

Maandag 4 november stond ronde 9 van de interne competitie op het programma.

Naast de wedstrijd van het Erasmus bekerteam tegen het WSV bekerteam (een 4-0 overwinning), namen iets na achten 48 schakers plaats achter hun borden!

En onder hen twee nieuwkomers! Reginald Fonseca nam het op tegen Jan Bruinsma, hoe het hem verging is te lezen in het verslag van Jan!

En ook het 13-jarige jeugdtalentje Zimo Qi kwam voor het eerst kijken bij Erasmus. Hij nam het op tegen Wim Posthumus. Wim kreeg een gevaarlijke aanval, maar aan het einde van de avond wist Zimo de partij toch te winnen (verderop na te spelen). Een knappe prestatie van Zimo! Maar vooral, een warm welkom voor Reginald en Zimo!

En het was leuk om Jannieko Scheele na een wat langere afwezigheid weer terug te zien op de vereniging! Hij was te sterk voor één van de andere nieuwkomers Jonathan van Es.

Op zijn paasbest!

Alhoewel, Pasen, mag je dat tegenwoordig nog wel zeggen? Gegeven de consternatie die er dan zo maar kan ontstaan over het al dan niet gebruiken van het woord ‘kerst’ in een foldertje? We wagen het er maar op! Want het is belangrijk dat iedereen het wel mee krijgt!

Want maandag 11 november moet iedereen op zijn paasbest op de vereniging komen! En niet omdat het Sint-Maarten is. Maandag komt Ruben van Meerkerk (ja, de zoon van) langs met een fotocamera om weer nieuwe foto’s voor het smoelenboek te maken! Zodat iedereen straks snel weer zijn tegenstander weet te vinden, des te belangrijker omdat er iedere week weer nieuwe schakers bijkomen om kennis te komen maken bij Erasmus.

Een tussenstandje na 9 ronden

Na 9 van de 17 ronden die de voorronde van de interne competitie duurt, wordt het eens tijd voor een tussenstandje.

Het winterkampioenschap lijkt een strijd te gaan worden tussen Pieter Sturm met 8 uit 9 en Wim Westerveld met 7½ uit 9. Ze hebben al tegen elkaar gespeeld en ondertussen blijven ze van iedereen winnen. Zijn deze heren nog te stoppen?

Daarachter zit volgen Eric Hoogenes en Henk Ochtman met 6½ uit 9 en ook zij hebben nog geen enkele partij verloren! Leo de Jager en Alek Dabrowski doen ook goed mee in te top met 6 uit 9!

Direct daarachter zien we een hele grote groep van maar liefst 12 mensen met 5½ uit 9! Deze groep zal zich ook nog nadrukkelijk gaan melden voor een finaleplaats in groep A en groep B!

En dan is het natuurlijk ook interessant om eens te kijken wie het deze herfst goed boven de (rating)verwachting presteren. Peter Aarnoudse staat netjes in de 5½-groep en heeft daarmee een +1,14 score. Danny Hetharia was aan het begin ingeschaald op 1500, maar in de praktijk heeft hij met 4 uit 9 een TPR van 1672 en een plusscore van 1,32!

Een al vaak tegengekomen in de verslagen de laatste weken. Anton van Bokhoven won ook deze week weer (nu van Leo de Rooij) en heeft met 4 uit 9 een TPR van 1524 (rating 1323) en een plusscore van 1,44. Anton is duidelijk aan zijn tweede jeugd bezig!

Hetzelfde geldt voor Rens Hesselmans! Ook hij heeft 4 punten verzameld in de eerste negen ronden en heeft daarmee een TPR van 1525 (bij een rating van 1339) en een score van 1,43 boven de verwachting!

Ben Koppenens tot slot heeft nu ook de smaak van de overwinning te pakken.

Na vijf nederlagen op rij, won hij in ronde 9 van onze jeugdleider Peter Ruimschoot. Hij staat daarmee op een plusscore van 1,52!

Inzendingen van de leden

En ook deze week waren er weer een paar mooie inzendingen van Erasmianen. Dank aan Ruurd, Wim, Harry en Jan voor hun bijdragen!

Kees van Toor – Ruurd Ouwehand

Ruurd schreef over de partij: Met zwart tegen Kees van Toor kwam een Grünfeld op het bord. Kees moest een pion prijsgeven om zijn opgesloten loper te redden. Tevens had wit een geruïneerde pionnenstelling met een geïsoleerde dubbelpion op de f-lijn. Volstrekt overbodig nodigde ik de witte dame uit om mijn stelling binnen te dringen en gaf ik de pion weer terug.

Vervolgens trok ik ten aanval op de open g-lijn en domineerde een sterk paard op d4. Kees koos ervoor om nog een pionnetje op te halen, maar mijn aanval was kansrijk. Toch bood ik vanwege de onduidelijke stelling remise aan. Kees weigerde maar bood vervolgens twee zetten later zelf remise aan. Nu was het mijn beurt om het aanbod af te slaan waarna ik in drie zetten de partij uitmaakte. Een scherpe en boeiende partij.

Wim Posthumus – Zimo Qi

Wim schrijft: In ronde 9 van Erasmus intern mocht ik de degens kruisen met de jonge Zimo Qi. In de opening kreeg ik een ontwikkelingsvoorsprong. Met een stukoffer zette ik deze voorsprong om in een aanval. De zwarte stukken stonden echter gegroepeerd rond de koning en de aanval sloeg niet door.

In de kritieke stelling had ik misschien beter Dxe6 en Dxb3 kunnen spelen. De zwarte koning blijft dan onveiliger staan en ik houd waarschijnlijk een pion meer over dan ik de partijvoortzetting. Zoals het nu ging had ik te weinig materiële compensatie in het eindspel en verloor.

Wim Posthumus – Zimo Qi

Harry Stroosma - Bernhard Ruimschoot

Harry Stroosma stuurde zijn partij in tegen Bernhard Ruimschoot. Een hele fraaie partij.

Op zet 25 leek er nog niet heel veel aan de hand, maar met een paar hele fraaie zetten wist Harry de partij naar zich toe te trekken. Een aanrader om na te spelen!

Harry Stroosma - Bernhard Ruimschoot

Reginald Fonseca - Jan Bruinsma

Jan Bruinsma schreef over zijn partij tegen debutant Reginald Fonseca: Het was een leuke pot. Maar zoals je van spelers met een lage score in de competitie en nieuwe leden kunt verwachten, waren er nog wel wat zogeheten beginnersfouten. Zoals het overzien van een vorkje. Of het insluiten van je eigen stukken, waardoor ze niet tot ontwikkeling kunnen komen.

We gingen beiden voor een spannende partij en dat werd het. Ik won hem wel en daarna speelden we nog wat partijtjes. Voor de volgende partijen zit er zeker progressie in!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand na ronde 9 van de interne competitie.

Frank van Zutphen