Terugblik op jubileumavond 125-jarige bestaan

“Nooit ben je zo welkom geweest als nu, Anton!” Het was één van onze clubgenoten zomaar van de tong geglipt. Als laatste stapte Anton het zo aanstonds feestende schakersgezelschap binnen.

Met zijn komst maakte hij de groepsindeling volmaakt en konden Carel Keller en Jan Smit van onze feestcommissie precies zes groepen van vijf formeren.

Gelukkig bleek Anton zo sportief om deze flapuit niet terecht te wijzen. Het zal je maar gezegd worden. Alsof hij nooit welkom zou zijn, maar nu ineens wel. Nee hoor, Erasmianen zijn elkaar goed gezind en kunnen tegen een stootje.

Even later had onze voorzitter met een speedyspeech alle feestgangers welkom geheten. “Welkom allemaal op onze 125-jarige jubileumavond”, riep hij en gaf het stokje aan mij over. Waarop ik het speciale programma voor deze avond mocht verklappen. Een quiz, verhalen uit de oude doos, de uitreiking van de Erasmuspenning, nu in kleurige uitvoering, doorgeefschaak en rapidschaak. Maar eerst een lekkere oliebol en een keurig kopje koffie.

Even later maakte Jan Smit de groepen bekend. Zes groepen dus die alle de naam van een van de loten van de Erasmusboom droegen: Schiebroek, Hillegersberg, Wilhelm Steinitz, Het Westen, Regina en last but surely not least RSG/NSRV. De laatste is de oudste loot en de reden van deze bijzondere festiviteit: deze vereniging werd 125 jaar geleden opgericht.

Ik deelde intussen de 20 meerkeuze-quizvragen uit. Even later viel als vanzelf een deken van oorverdovende stilte over de zaal. Alle groepen bogen zich fanatiek over de merendeels schaakgeschiedenisvragen en hadden, zo leek het, geen idee meer van tijd en ruimte.

Om wille van de tijd moest ik dit mooie tafereel beëindigen. Frank van Zutphen, Jaap van Meerkerk en Ruurd Ouwehand haalden herinneringen op uit de krochten van de geschiedenis van onze fusievereniging. Wellicht schept krochten een onguur beeld, maar niets bleek minder waar.

Frank onthaalde de luisteraars op het sportieve hoogtepunt van de vereniging (het landkampioenschap in 1930/1931!), Jaap vertelde over de massakampen van Schiebroek tegen Waddinxveen en Messemaker 1847. Deze werden geïnitieerd door Henk de Kleijnen, die zelfs een bus liet inzetten om alle schakers te vervoeren! Ruurd verhaalde over één van de meest besproken onderwerpen op ALV’s door de jaren heen, het rookbeleid. Inmiddels iets van het verleden, tegenwoordig is iedere schaakvereniging uiteraard rookvrij!

Tijdens de pauze kwamen Pim Kleinjan en Wim Posthumus spontaan nog met mooie anekdotes over één van de illustere leden uit het verleden, Mr. G.C.A. Oskam. Binnenkort zijn al deze verhalen ook na te lezen op onze website!

Onze voorzitter had vervolgens de door Pim Kleinjan fraai vorm gegeven Erasmuspenning voor alle feestgangers klaarliggen en reikte deze maar wat graag uit om daarmee de ontvangers als het ware fysiek en bestendig te verbinden met hun club Erasmus. Deze historische gebeurtenis werd met een fris tintelend glas bubbelchampagne gevierd: “Op onze mooie club Erasmus en op het nieuwe jaar!”, zo luidde het.

De meeste schakers willen best wel gezellig overkomen, maar pas op, schijn bedriegt. Mij nemen ze niet in de maling. Achter het mom van gezelligheid gaat een gigantische drang te willen winnen schuil. Zo fanatiek zelfs dat één der groepen tijdens de quiz de randjes van de – zo zij beweerden onbekende – reglementen opzocht en gretig gebruik maakte van een – door verliezende groepen als dubieus beoordeeld – hulpmiddel.

Er werd zelfs een telefonische hulplijn (!) ingeschakeld in de persoon van GM Paul van der Sterren om te checken of hij nu Anatoli Karpov op een gelijkspel had gehouden in de WK-match! Bij reguliere wedstrijden een doodzonde, op een feestavond moet gewonnen worden ten koste van alles. Heerlijk toch?

Inderdaad, ik had het gebruik van mobiele telefoons bewust niet verboden. Ik zou wel zien en me laten verrassen. En wat is er eigenlijk mis met het even opzoeken van hoe Capablanca, Morphy, Lasker en nog lastiger Philidor eruit hebben gezien?

Toch was dit één van de quizvragen. En toen Google zich eenmaal gemakkelijk voor dit ranzige karretje had laten spannen, verdween de eerste aarzeling omtrent moraliteit natuurlijk als sneeuw voor de zon en toog de groep op weg naar de eindzege, verblind door het verlangen naar eeuwige roem.

Met maar liefst 17 van de 20 goede antwoorden zette groep 6 ‘Regina’ onmiddellijk de competitie op scherp, de overige vijf groepen vertwijfeld confronterend met een forse achterstand. Maar ook op de andere onderdelen bleek Regina bovengemiddeld. Met doorgeefschaak maakten Leo de Jager, Cor van As, Anton van Berkel, Bernhard Ruimschoot en Wim Posthumus indruk met een score van 12 punten.

Deze werden behaald na drie overwinningen. Zij wisten hun tegenstanders met 3-2, 4-1 en 5-0 aan de kant te schuiven! In het rapidschaak bleken deze toernooitijgers net wat minder overtuigend, maar wonnen hun wedstrijden wel met 3½-1½ en 3-2, wat genoeg was voor een geweldige totaalscore van 17+12+6½ of 35½ punt.

De overige groepen likten hun wonden en scoorden rond de 25 punten. Feest dus en vijf flessen wijn voor de Regina’s, de winnende groep 6!!

Hieronder het scorebord met alle uitslagen van de jubileumavond ter viering van het 125-jarige bestaan van Erasmus.

Quiz    Doorgeefschaak Rapidschaak     Totaal
1. Schiebroek          13            5            6            24