Weer vele mooie prestaties van de Erasmus jeugd

Arda en Oscar werden beiden eerste in hun leeftijdcategorie bij het RSB Persoonlijk Jeugdkampioenschap in hun leeftijdscategorie. Arda met 7 uit 7 in de F-categorie en Oscar met 6 uit 7 in G/H-categorie.

Hiermee hebben beiden zich geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap later dit jaar. Gefeliciteerd Arda en Oscar!

Kijk hier voor alle uitslagen van het PJK in de F-categorie en het PJK voor de GH-categorie.

Ook in december werden er verschillende mooie successen behaald.

Jeugd Grand Prix Utrecht

Oscar deed op 8 december mee aan een jeugd Grand Prix van de Stichts-Gooise Schaakbond in Utrecht en werd daar derde in zijn groep.

Zie de website van Stichts-Gooise Schaakbond voor alle uitslagen en standen.

Ron de Jong Groene Hart Cup

De derde speelavond van de Ron de Jong Groene Hart Cup werd gespeeld op vrijdag 13 december. Ben, de vader van Oscar, schreef hier het volgende over:

Deze avond moesten de kinderen voor hun schaaktoernooi helemaal naar Leiden. De schaakclub heet ‘Op Eigen Wieken’. Voor ons Rotterdammers zo’n 45 minuten rijden dus dat betekent: vroeg eten en in de auto. Eenmaal aangekomen in het buurthuis konden we tot onze schrik geen schaakclub vinden! Even dachten we dat de instructies niet goed waren, of dat er een fout was gemaakt met de datum, maar gelukkig rond 18:40 uur kwamen dan toch de schaakclub leden om de borden op te zetten!

Het Erasmus team begon gehavend, Selin was ziek in Rotterdam achtergebleven. Er was een lokale speler, die in kon vallen. Dat is misschien leuk voor de tegenstander, maar de punten tellen niet. Één heel team van een andere club ontbrak ook door ziekte, dus dat betekende helaas minder wedstrijden spelen, maar wel wat gratis punten.

De eerste ronde was pittig. Arda had moeite op bord 1 om een goed antwoord te geven en kwam in tijdnood. Oscar ging prima op bord 3 en bord 2 was superspannend. Casper had daar ook geen makkelijke tegenstander en kwam ook nog krap te zitten in zijn speeltijd. Uiteindelijk wist Casper mat te zetten met nog slechts zeven seconden op de klok (en ze spelen zonder increment). Uitslag ronde 1 dus: 2-2.

De tweede ronde kwam te vervallen, dus werd er door de heren druk tafelvoetbal gespeeld. Ronde drie was weer pittig; Arda had niet helemaal zijn avond en verloor door tijdnood. Casper verloor door een snelle mat en Oscar had een lange partij die hij wel wist te winnen! 1-3. Maar door het ontbreken van één team deze avond heeft Erasmus zich toch gehandhaafd in de poule! Een leerzame avond en een lange reis naar huis!

Op 31 januari is de vierde speelavond. Verslagen en standen zijn te vinden op de website van de Groene Hart Cup.

Jubileummiddag 125-jarige bestaan

Op 30 december vierden we feest met de jeugd ter gelegenheid van het 125 jarig jubileum. De opkomst was goed en de sfeer prima. Er werd door de kinderen zelfs niet eens gevraagd naar prijsjes bij de verschillende wedstrijdjes en activiteiten. De eer was genoeg!

Binnenkort volgt er nog een apart verslagje over deze happening.

Open Capels Jeugdkampioenschap

Op dezelfde dag speelden Arda, Casper en Oscar mee op het vierde Grand Prix jeugd toernooi in Capelle aan den IJssel met wederom goede resultaten.

In totaal waren er 17 groepen. De Erasmianen haalden de volgende resultaten.

Groep     Score      Plaats
Arda:    2      3½ uit 5     2/3
Oscar:   4      3½ uit 5      1
Casper:  6      2½ uit 5      4

Kijk hier voor enkele foto’s en alle uitslagen en de eindstanden van het OCJK.

Rest mij nog om iedereen de beste wensen te doen voor 2020!

Peter Ruimschoot