Aan de vooravond van Wijk aan Zee, Wim als sluipmoordenaar en een welkom voor Lucas!

Met Wijk aan Zee voor de deur wordt alle beleving voor mij anders. Naast vele Erasmianen hebben zich weer talrijke schaakliefhebbers in Wijk aan Zee gemeld.

Onze website zal binnenkort bol staan van hun schaakbelevenissen, daar weggedrukt halverwege onze brave kust, het dorp Wijk aan Zee, dat zijn bestaan dankt aan smeltend erts.

Deze vrijdag gaat de weekendvierkamp al van start, met hoofdrollen voor Eric Hoogenes, Arno van Houten, Jeroen Landsheer, Richard Meijer, Wim Westerveld en Frank van Zutphen. Hun verrichtingen zijn straks ook te volgen via onze website.

En ondertussen is met het bereiken van de aanstaande slotronde spanning in de voorronde van onze interne competitie tot een climax gestegen.

Maandag 6 januari stond ronde 16 met 20 partijen op het programma.

Leo de Jager weerstond de stoere Pieter Sturm en hield deze spannende pot op remise. Een fraai resultaat van Leo, die zich met 9 punten kandideert voor de A-finale. Pieter Sturm behield met zijn remise tegen Leo met 13 punten keurig zijn toppositie, al zag hij Wim Westerveld – eveneens met 13 punten – weer langszij komen. Sterker, Wim gaat na zijn winst op Leo Verhoeven Pieter zelfs op weerstand voorbij. Beide koplopers hebben maar liefst tien keer gewonnen!

Eric Hoogenes staat na zijn remise met Arno van Houten met 10½ punt op een ongedeeld derde plaats. Arno volgt op de vierde plaats met 10 punten.

Eveneens 10 punten heeft Wim Posthumus. Na vier zeges op rij verkeert Wim in blakende vorm en is dus helemaal klaar voor het Tata Steel Chess Tournament, waar hij in groep 4 zal gaan huishouden. Wim won met wit tegen de hoofdvariant van de Najdorf, dus met 6 Lg5. Wim verstaat de kuntst om á la Karpov zijn stelling steeds geruisloos te versterken, tot je erachter komt minder te staan. Maar dan is het al te laat. Sluipmoordenaar Wim. Zijn partij tegen Hans Brobbel, ook niet de minste onder ons, kunt u hieronder naspelen.

En dan zijn er nog negen spelers die kans maken op kwalificatie voor de A-finale. Leo Verhoeven (6e) en Jan Hoek van Dijke (7e) hebben met 9½ punt de meeste kans. Daarna volgen met 9 punten Henk Ochtman, Leo de Jager, Cander Flanders, Paul Wilhelm, Dick Straathof, Peter Aarnoudse en Davin Mostert.

Opvallende uitslagen en prestaties

Wat dacht u van Jannieko Scheele. Hij komt niet zo vaak schaken, maar als hij komt dan wint hij. Kijk maar in de tabel. Jannieko is vier keer op de clubavond geweest en evenzovele hele punten in ronde 9, 12, 13, en 14. Hij staat op een bescheiden 49e plaats. Ik kijk uit naar zijn prestaties in de finales.

Peter Aarnoudse (1614) versloeg Martin Rensen (1786). Peter strooit met zijn ietwat bescheiden rating zijn tegenstanders zand in de ogen. Denk ik. Hij scoorde in 6 ronden (ronde 6 tot en met ronde 11) maar liefst 5½ punt! Vandaar zijn TPR van 1795 en een W-We score van +2,84! U bent gewaarschuwd.

Lucas Ebus komt de komende weken als kersvers aspirant-lid onze clubavonden bezoeken. Hij is pas 15 jaar, wordt getraind door schaakdocent Ruud Neumeijer en wil nu zijn kennis op bij een schaakvereniging met volwassenen in de praktijk gaan brengen. Lucas gaf direct zijn visitekaartje af en versloeg ons nieuwe en ook nog jonge lid Reginald Fonseca.

Inzendingen van de leden

Wim Posthumus – Hans Brobbel

Wim mailde over deze partij: In ronde 16 mocht ik aantreden tegen Hans Brobbel. In de Najdorf van het Siciliaans zette ik de partij scherp op. Mijn hinderlijke loper op g5 werd door Hans met h6 verdreven. Dat gaf mij mooie aanknopingspunten voor de aanval op de koningsvleugel. Ondanks de solide ontwikkelingszetten van Hans bleef er toch een ontwikkelingsvoorsprong voor wit over. En na 15 zetten ontstond al de kritieke stelling.

Wit speelde 16. gxf6 en na 16. .. bxc3 volgde 17. Dg5! Na 17. Lxf6 Dh5 sloeg zwart nog 18. .. cxb2+, het schaak der wrake, maar na Kb1 bleef het mat ondekbaar: 1-0. Hieronder is de  hele partij na te spelen.

Wim Posthumus – Hans Brobbel

Kijk hier voor alle uitslagen en de tussenstand na ronde 16 van de interne competitie. En dat was al weer de zestiende ronde! Op naar de slotronde op maandag 13 januari!

Jaap van Meerkerk