Erasmus 1 op koers

Het was een lastige taak om het eerste team compleet te krijgen. Met dank aan Pieter Sturm en Eric Hoogenes voor hun bereidheid om in te vallen.

Ook dank aan hun tegenstanders Dick Straathof en Leo de Jager, voor het uitstellen van hun partijen in de A-groep.

Op het eerste bord speelde Pieter Sturm. In de Guimard kreeg hij in ruil voor een pion actief stukkenspel. De partij eindigde in remise.

Op het tweede bord speelde Marvin Dekker een voor mij onnavolgbare partij. Een begin met 1. Pg1-h3. Het leek erop dat Marvin een enorme aanval moest pareren. Marvin stond in een bizarre stelling een stuk voor.

Een groot deel van de partij moest hij op de 15 seconden increment spelen. Maar daar ligt zijn kracht. In tijdnood gaf zijn tegenstander een toren weg. Punt voor Marvin.

Op bord drie speelde Eric Hoogenes een evenwichtige partij. De Franse probleemloper werd een monster, de druk op de witte stelling was groot. Van der Laar verdedigde goed. In het eindspel met lopers van ongelijke kleur was niet veel meer aan de hand. Remise.

Het eerste punt viel op het vierde bord. Ton Dulk speelde een positioneel sterke partij. Zijn torens en paard hadden betere velden. De ontwikkeling van zwart was een probleem. Met actief spel haalde Ton het punt binnen.

Op het vijfde bord kreeg ik het Spaans op het bord. Mijn gedekte vrijpion op c4 speelde ik achteraf bezien te vroeg naar voren. Mijn tegenstander won tijdelijk een pion maar met een actieve damezet kreeg ik druk op de witte stelling. Na een geforceerde afruil stond er een toreneindspel op het bord. Dit eindspel was potremise. Het aanbod van mijn tegenstander was volkomen terecht. Ik had echter nog meer dan 35 minuten op mijn klok, mijn tegenstander nog vier. Ik kon dus ruim de tijd nemen om het verloop op de overige borden te volgen.

Alek Dabrowski had ondertussen door zetherhaling de remise afgedwongen. Stand in de wedstrijd 2-1.

Mijn inschatting was: Davin kansrijk, Marvin kansrijk, Eric kansrijk, Cander remise, Arno remise: 6-2 zou kunnen. Mijn klok liep naar de 20 minuten. En ja, Marvin won, stand in de wedstrijd 3-1. Ik gaf Cander een seintje dat remise prima was. 3½-1½. Zelf durfde ik het halfje met nog twee partijen bezig aan te nemen, 4-2. Uit deze twee potten zou minstens een half punt rollen was mijn inschatting.

En daar kwam het punt, Davin Mostert op bord 8 met een vernietigende aanval vanuit het koningsgambiet. Hulde! 5-2. Eric probeerde het nog in het loper eindspel, maar meer dan een halfje zat er niet in. 5½-2½. Een mooi resultaat.

We staan comfortabel op de eerste plaats in klasse 1A. Met nog twee wedstrijden te gaan. Tegen onze directe concurrenten Sliedrecht (uit) en CSV (thuis).

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1A van de RSB-competitie.

Arno van Houten