Over het verbod op mobiele telefoons en een verborgen camera

Het jaarlijkse schaakfestival in Wijk aan Zee is weer ten einde. Voor schaakliefhebbers was het weer smullen geblazen. Fabiano Caruana, Jorden van Foreest, Alireza Firouzja in de grootmeestergroep en Erwin l’Ami en Max Warmerdam bij de uitdagers stalen vooral de show.

Bij de tienkampen leek het wel of er in iedere groep Erasmianen mee speelden. Andere jaren lukte het me foto’s te maken van onze clubvrienden in actie, vooraf of tijdens het begin van hun wedstrijd. Er gold dit jaar echter een aangescherpt verbod op gebruik van mobiele telefoons en dito handhaving. Geen foto’s van Erasmianen dit keer dus.

In de laatste ronde mocht ik in groep 4B een heel korte partij spelen van 14 zetten. Ik stond toen een stuk voor en mijn tegenstander gaf op. In plaats van stukwinst had ik echter op zet 10 (!) een wending overzien die tot mat of damewinst had geleid.

Wim Posthumus – Bart de Valk

Daarna had ik ruim voldoende tijd om de partijen op de andere borden te volgen. Een aantal partijen uit de grootmeester groep en de belangrijkste partij uit de groep van de uitdagers worden op videoschermen getoond. Je kan ook, als de drukte het toelaat, langs de borden op het podium lopen en rechtstreeks de stellingen van de andere partijen uit deze groepen volgen.

Eén van die partijen die mijn aandacht trok, was de partij tussen de Nederlandse grootmeester Jan Smeets en de jeugdige promovendus Max Warmerdam. Deze Max had vorig jaar de toptienkamp gewonnen en mocht dus dit jaar zijn geluk een trapje hoger beproeven. In de praktijk komt dat er meestal op neer dat de promovendus als kop van jut dient in de groep met uitdagers.

Tot en met de elfde ronde had Max Warmerdam 6 nederlagen geleden en 5 remises geboekt. Met de laatste plaats als gevolg. In voorlaatste, twaalfde ronde kwam de sensatie. Hij won van koploper David Anton Guijarro, de latere groepswinnaar. In de laatste ronde won Max ook weer zo’n schitterende partij van Jan Smeets.

Ik leunde over de reling om er niets van te behoeven missen. Mij er niet van bewust dat ik duidelijk in beeld was bij het videocommentaar dat met een voor mij geheime camera werd opgenomen. Gelukkig zond een opmerkzame clubgenoot mij later de opname. Waarvoor dank, erg leuk.

De verrichtingen van de Erasmianen hebben jullie kunnen volgen via de link op de website van Erasmus. Alle informatie inclusief partijen is terug te vinden op de site van het Tata Steel Chess Tournament.

Wim Posthumus