FrankvanZutphen wint voor qistnix en WPJZN!

Maandag 23 maart was een primeur voor schaakvereniging Erasmus. Vanwege het coronavirus zijn de deuren van de vereniging tot en met maandag 6 april gesloten.

Daarom organiseerde Erasmus voor het eerst een online schaaktoernooi op Lichess.org. Met 21 deelnemers was er een mooi deelnemersveld, die om de prijzen streden!

Er werd gespeeld met een speeltempo van 10 minuten per persoon per partij. Nadat een partij was afgelopen kon iemand meteen weer ingedeeld worden voor een volgende ronde. Een overwinning leverde 2 punten op, een remise 1 punt. Bij de derde overwinning op rij telden de punten dubbel.

Het was erg leuk om weer contact (weliswaar online) met de andere leden van Erasmus te hebben. En dan is natuurlijk de grote vraag, wie gaat er toch achter al deze aliassen schuil? Een doorgaans goed ingevoerde bron suggereerde dat Cor van As achter de schuilnaam FrankvanZutphen schuil zou gaan?!? Hij werd met 36 punten in ieder geval de winnaar van de eerste avond voor qistnix (31 punten en een winstpercentage van 67%) en WPJZN (26 punten en winstpercentage van 82%!)! En ook nezhmetdinov1717 deed heel knap lange tijd mee voor een plek op het erepodium.

En wie achter deze mooie namen schuil gaan? Eigenlijk is er maar een manier om achter de aliassen te komen. De volgende keer gewoon zelf meedoen!

Jeugdspelers van Erasmus kunnen ook met de volwassenen meespelen als ze dat willen. Zo deed Oscar de eerste avond ook een deel van de avond mee. Bijgevoegd een foto genomen door zijn vader Ben van een geconcentreerde Oscar. Hij won knap vier partijen en eindigde netjes in de middenmoot. Kijk hier voor één van zijn fraaie overwinningen tegen dutchgrammer!

Het is mogelijk voor alle Erasmianen om deel te nemen een deze online toernooien. Meer informatie hoe dit te doen is te vinden in het bericht ‘Vanaf maandag 23 maart online schaken bij Erasmus‘. Het is ook mogelijk om een deel van de avond mee te spelen, bijvoorbeeld door later in te stromen of eerder te stoppen.

Maandag 30 maart start om 20.00 uur het volgende online toernooi weer. Tot volgende week maandag!

Frank van Zutphen