Off day voor het eerste

Zaterdag 7 maart kwam het tweede van Philidor Leiden op bezoek voor de zesde ronde van de KNSB-competitie tegen het eerste van Erasmus.

Een wedstrijd waar op voorhand iets te halen zou moeten zijn, want wij hadden na vijf ronden 3 matchpunten verzameld en Philidor 4 en de ratingverschillen waren niet al te groot. Er ging echter heel weinig goed op deze zaterdag.

Leo de Jager (bord 8) mailde: Van een Leids Ontzet is geen sprake, van een Ontzettend Lijden des te meer. Of was het de wolf en de zeven geitjes. In dat laatste geval is het nog een schrale troost dat ik geen mak schaap was. Maar goed, om een kort verhaal lang te maken:

Na een klein half uur in de denktank trekt zwart de conclusie dat zijn isolani hopeloos zwak is en besluit daarom het kleinood maar in de aanbieding te doen met 20. .. d4 een cadeautje dat ik moeilijk kan weigeren 21. cxd4 en zwart gaat op zoek naar rommel kansen met 21. .. Ta5 22. a3 Tb5 23. d5 Dd7 24. b4 a5 Niet dat zwart ook maar enige compensatie heeft voor zijn pion, maar het is er in ieder geval niet duidelijker op geworden. Nu is natuurlijk 25. d6 de thematische (en juiste) zet. Dat 25. .. axb4 26. axb4 Txb4? 27. Pd5 op slag wint was niet zo’n moeilijke, maar ik zat (volkomen ten onrechte) in mijn maag met manoeuvres als .. Lf8 en .. Tb6 en hoe kom ik dan verder? Thuis blijkt dat niet op b4 terug slaan maar 26. Pg4 Ld8 27. Dd4 (niet gezien) helemaal uit is.

Beter safe dan sorry speel ik 25. Pc2 axb4 26. axb4 Tb6 27. Dc4 op weg naar c7 of c8. Wel even opletten na 27. .. Tc6 maar dan dring ik binnen met Db5. 27. .. Ta6 op zoek naar tegenspel of de achterste rij. 28. Pe3 terug naar de beste plek. 28. .. Ta3 29. Tc1 klaar voor de invasie 29. .. Kg7 30. Dc7 De8 31. Pc4 Feitelijk een blunder zoals de irritante engine je in no time vertelt. Weer geen perfecte partij. Zowel Dg3 als Te1 houden het voordeel vast. Zwart krijgt nu de kans op remise na 31. .. Tc3 32. Pd6 (enige zet) Txc1 33. Dxc1 De7 34. Dc5 De1 35. Kh2 Le5 36. g3 Lxd6 en eeuwig schaak. Gelukkig was mijn tegenstander van vlees en bloed 31. .. Ta2 32. Pd6 De2?? 33. Dxf7. En zo stonden we met 1-0 voor.

Ik was zelf als tweede klaar. Na zes zetten was mijn stelling (door eigen toedoen) al een ruïne. Een hele zwakke partij van mijn kant. 1-1.

Peter Torczynski (bord 4) kreeg een prachtige aanval, maar zag de winnende voortzetting helaas pas in de analyse. 1-2.

Henk Ochtman (bord 1) speelde een interessante partij waarin beiden op de aanval speelden. Alles bij elkaar zag het er remiseachtig uit, maar toen hij even zijn verdediging verwaarloosde, was het ook meteen uit. 1-3.

Olivier Vrolijk (bord 3) kreeg een pionnenaanval door het centrum over zich heen. Hij verslikte zich en ook hier een nederlaag. 1-4.

Arno van Houten (bord 5) kwam een kwaliteit achter en kon de koningsaanval van zijn tegenstander niet meer keepen. 1-5. Op dit moment was de eerste tijdcontrole nog niet eens achter de rug…

Wim Posthumus (bord 7) mailde het volgende: Hoe bouw je een ontwikkelingsvoorsprong om tot een ander voordeel? Voor deze vraag werd ik ook in deze partij gesteld. Met Te8 in plaats van Lg4 had ik kunnen spelen op een verborgen zwakte in de witte stelling. Dan was er een scherpe tactische strijd ontstaan. Voor het bord vond ik die voortzetting niet. Min of meer gedwongen moest ik een pion nemen. Een betere voortzetting zag ik niet. Tevoren kon je al zien dat de lopers van de tegenstander dan overheersend werden. In deze fase speelde mijn tegenstander heel sterk, ik overzag een finesse en verloor een pion. Actieve verdediging had misschien nog wat kansjes geboden. Nu bleef ik steken in een toreneindspel met pion minder en passieve toren. Helaas kansloos. 1-6.

Cander Flanders (bord 6) had eerst een hele goede stelling, maar zo rond de eerste tjdcontrole kreeg hij een dame-eindspel met een vrije a-pion tegen. Dit zou remise moeten zijn, maar hij speelde het helaas niet actief genoeg en zo verloor ook hij. 1-7.

Zo’n dag waar (behalve bij Leo) helemaal niets liep. De volgende ronde moeten wij tegen het sterke LSG 2 in ronde 7 en dan moet het in ronde 8 en 9 echt gaan gebeuren. Als wij pieken op het juiste moment (lees: ronde 8 en 9), dan kunnen wij ons verblijf in de derde klasse van de KNSB nog een jaartje verlengen.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 3E van de KNSB-competitie. Of lees hier het verslag ‘Philidor 2 zonder Corona-absenten naar 7-1 winst‘ op de website van Philidor Leiden.

Frank van Zutphen