Voor jeugd en volwassenen

Vanwege het coronavirus is het niet mogelijk om reguliere schaakavonden op de vereniging te organiseren.

Vanaf vandaag (maandag 23 maart) gaan wij echter iedere maandagavond een online schaaktoernooi organiseren voor alle leden van SV Erasmus. Voor de jeugd en voor de volwassenen maken wij daarbij gebruik van lichess.org.

Online jeugdtoernooi start om 18.45 uur

Het online schaaktoernooi voor de jeugd start om 18.45 uur, opgeven is mogelijk vanaf 18.30 uur. Alle ouders van de jeugdleden hebben een mail van onze jeugdleider Peter Ruimschoot ontvangen hoe in te loggen en deel te nemen aan het toernooi. Neem bij vragen contact op met Peter via jeugdleider@sv-erasmus.nl.

Online toernooi start om 20.00 uur

Voor de volwassenen start het toernooi om 20.00 uur en het toernooi duurt tot en met 23.00 uur. Het speeltempo is 10 minuten per persoon per partij.

De opzet van het toernooi is enigszins afwijkend van de opzet van de reguliere toernooien. De hieronder beschreven spelregels zijn overigens niet te beïnvloeden door de organisator van een toernooi. Hieronder in het kort wat je moet doen om lid te worden en wat de spelregels van het toernooi zijn.

Lid worden van team SV Erasmus

Om ook lid te worden van schaakvereniging Erasmus moet je eerst een gratis account aanmaken op lichess.org. Op de website van de Eerbeekse Schaakclub is een hele uitgebreide handleiding te vinden om je wegwijs te maken op Lichess.

Als je een account hebt aangemaakt, dan kan je lid worden van SV Erasmus. Hiervoor ga je naar ‘Gemeenschap’ (menuknop linksboven) en daarbinnen ‘Teams’. Klik op Teams en dan zie je een nieuw scherm verschijnen. Klik dan op de optie ‘Alle Teams’. Rechtsboven is dan een zoekbutton te vinden en daar moet je zoeken naar ‘SV Erasmus’, waarna je onze schaakvereniging vindt. Daar kan je een verzoek doen om lid te worden van het team, waarna een uitnodiging wordt verstuurd naar de moderator. Stuur bij vragen een mail naar webmaster@sv-erasmus.nl.

Winnaar

De speler(s) met de meeste punten op het einde van de tijdslimiet van het toernooi zal (zullen) aangeduid worden als winnaar(s).

Indeling

Aan het begin van het toernooi worden spelers ingedeeld op basis van hun rating. Wanneer je een partij eindigt, keer terug naar de toernooilobby: je zult dan gekoppeld worden met een speler dicht bij uw rang in het toernooi. Dit zorgt voor zo min mogelijk wachttijd, maar het is mogelijk dat je niet tegen iedereen in het toernooi speelt. Speel snel en ga terug naar de toernooilobby om meer partijen te spelen en meer punten te winnen.

Berekening scores

Een overwinning heeft een basisscore van 2 punten, een gelijkspel van één punt. Een verlies is geen punten waard. Als je twee partijen na elkaar wint, start je een “dubbele-punten-reeks”, voorgesteld door een icoontje van een vlam. De volgende partijen zullen steeds het dubbele aantal punten waard zijn totdat je er niet in slaagt een spel te winnen. Dus, een overwinning zal 4 punten waard zijn, een gelijkspel 2, en een verlies is nog steeds 0 punten waard. Bijvoorbeeld, twee overwinningen gevolgd door een gelijkspel zullen 6 punten waard zijn: 2 + 2 + (2 x 1)

Einde

Het toernooi heeft een klok die aftelt. Wanneer die klok de nul bereikt, wordt het klassement van het toernooi bevroren en wordt de winnaar aangekondigd. Partijen die nog aan de gang zijn moeten uitgespeeld worden, maar tellen niet meer mee voor de rangschikking in het toernooi.

Overig

Er wordt afgeteld tot je je eerste zet maakt. Als je binnen deze tijd geen zet maakt verlies je de partij. Wanneer een partij binnen 10 zetten in een gelijkspel eindigt, levert dit voor beide spelers geen punten op.