Ook tweede keer verliep geanimeerd

Op de buiten locatie van Natuurtalent010 werd op vrijdagmiddag 10 juli voor de tweede keer een schaakinstuif gehouden.

De kinderen konden schaken, spelen en ravotten. Allerlei spelletjes en spelvormen waren mogelijk.

Om het schaken voor de kinderen leuk te houden, staan in de lesboekjes van het Stappenplan tientallen varianten met spellen gebaseerd op het schaakspel. Meestal bedoeld om spelenderwijs bepaalde aspecten van ons mooie spel onder de knie te krijgen.

Een andere variant is 4-persoonsschaak op één bord. Met z’n vieren op één bord een potje schaak spelen. Weer eens wat anders. Maar de kinderen kunnen ook gewoon tegen elkaar spelen. Of tegen de meester.

Het is toch wel erg leuk als je in stap 3 bezig bent en een keer van je meester kan winnen. Senioren opgepast. Als deze jongelui straks weer op de vereniging gaan spelen, zijn ze al gevaarlijk voor de gemiddelde clubspeler. Stukken laten ze echt niet meer ongedekt staan. Als je zelf even een stuk vergeet te dekken, zijn ze er als de kippen bij om toe te slaan.

Dubbele aanvallen en matdreigingen zijn gesneden koek voor ze. Bij de vele lesstof van het stappenplan behoren heel veel oefeningen, die ze heel goed beheersen. Bij het online schaak op Lichess heeft menig clubgenoot, misschien ongemerkt, al kennis mogen maken met de kracht van de jeugd.

We mochten acht kinderen begroeten, waaronder twee nieuwelingen. Na afloop van het schaken waren er de pannenkoeken en de limonade. Die gingen er ook in als koek.

De volgende buitenschaakactiviteit voor de jeugd is op vrijdag 24 juli om 15:30 uur weer bij Natuurtalent010 in Schiebroek. Kom gerust ook eens langs, vriendjes en vriendinnetjes zijn ook welkom.

Wim Posthumus