Een partij met twee gezichten, acht (imitatie)gezichten en nog geen vergezichten

Maandag 21 september. Ron Dudderie.

Op deze herfstige dag deed me dat denken aan een mooi staaltje imitatietalent uit de oude doos.

Dan naar het echte schaken toe. 22 schakers hadden de weg naar Arcadia gevonden en dat betekende dat er 11 partijen gespeeld konden worden.

Ruurd Ouwehand speelde voor het eerst mee en kreeg twee gratis halfjes mee. In deze ronde voegde hij daar een (nu zelf verdiend) halfje aan toe tegen Ruud Neumeijer.

Het is mooi om te zien hoe goed het gaat met betrekking tot het houden van een afstand van 1.5 meter in de speelzaal bij het schaken. Het blijft natuurlijk een vreemde tijd.

Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor het opstarten van de KNSB-competitie en de RSB-competitie (begin volgende week volgt hierover meer informatie). En tegelijk is de tweede golf van corona nu toch echt begonnen en wordt er nagedacht over extra maatregelen in onder meer Rotterdam. En wat gaat dat betekenen voor alle schaakcompetities? Tussen hoop en vrees. Een vergezicht is nog niet te maken. De tijd zal het leren en tot die tijd dan maar optimaal gebruik maken van de mogelijkheden (en wel uiteraard binnen alle richtlijnen).

Zelf meedoen?

Zelf meespelen in de interne is uiteraard ook mogelijk. Lees dan eerst wel de pagina ‘Schaken in coronatijd‘ (ook te vinden via het menu ‘Informatie’) en het reglement van de interne competitie om vooraf al goed op de hoogte te zijn van de aanvullende regels die er zijn vanwege schaken in coronatijd. De belangrijkste regel is: blijf thuis bij klachten.

Vanwege het voorlopig maximale aantal spelers van 36 op een avond is vooraf aanmelden geboden. Aanmelden is steeds mogelijk vanaf de dinsdagochtend na de vorige ronde. Aanmelding kan alleen per e-mail naar Jaap van Meerkerk (competitieleider@sv-erasmus.nl). Let erop of je een ontvangstbevestiging krijgt.

Mocht je na aanmelding toch niet kunnen komen: afmelden uiterlijk op de clubavond voor 19.30 uur, eveneens alleen per e-mail: competitieleider@sv-erasmus.nl (alleen degenen die geen email hebben, kunnen telefonisch bij Jaap terecht).

Online SV Erasmus Open Arena

Iedere donderdagavond organiseert Erasmus ook een online schaaktoernooi. Inmiddels is het ook mogelijk voor niet-leden om mee te doen aan deze toernooien. Bezoekers van onze websites zijn welkom en wij nodigen hierbij ook schakers uit van bevriende verenigingen. Kijk hier voor meer informatie over de SV Erasmus Open Arena.

De afgelopen weken was de toernooiwinst een prooi voor Pg1-h3. Altijd al eens de Amar-opening willen spelen? Dit is je kans!

Mocht de donderdag nu niet helemaal uitkomen, dan is de dinsdag wellicht een optie. Leden van Erasmus zijn nu – uit monde van de secretaris van Onésimus – ook uitgenodigd om mee te doen aan de online toernooien bij Onésimus. Dan moet je wel even lid worden van het team van Onésimus op Lichess. Verder wijst alles zichzelf.

Leden aan het woord

Ook deze week weer een paar mooie partijen om na te spelen. Met dank aan Hans, Jonathan, Martin en Wim.

Martin Rensen – Dick Straathof

Koploper Martin Rensen schreef over zijn overwinning. In de derde ronde speelde ik met wit tegen Dick Straathof. Het werd een partij met twee gezichten. Ik had het in de opening erg lastig en moest noodgedwongen een kwaliteit geven om een ver opgerukte zwarte c-pion onschadelijk te maken.

De stelling die overbleef was echter meer dan prima speelbaar en ik ging op zoek naar kansen op de koningsvleugel. Dick verdedigde nauwkeurig. De partij bleef lang in evenwicht, tot het moment dat mijn vrije a- en b-pion beslissend naar voren konden oprukken. Na 53 zetten kon ik het punt incasseren.

Martin Rensen – Dick Straathof

Wim Posthumus - Jeroen Landsheer

Wim mailde over zijn partij: Het pionnetje dat de winst bracht. Jeroen speelde door tot mat. Maar een pionneneindspel 3 tegen 2 met verre vrije c-pion is toch echt gewonnen. Jeroen koos ervoor door te spelen tot mat, waar anderen allang hadden opgegeven. Ik had tijd genoeg om pat te vermijden.

Wat ging er vooraf? In de Winawer-variant van het Frans koos ik ervoor als eerste af te wijken met 7. Lg5 in plaats van 7. Dg4. Ik zag af van een poging de verzwakte zwarte velden te exploiteren. Zo dacht ik voordeel te krijgen door een betere loper op de witte velden. Jeroen zag dat ook en stuurde direct aan op ruil van die lopers. Daardoor kwam zijn paard op c7 wel passief te staan. Wit stuurde aan op de thematische aanval met f2-f4-f5xe6. Daarbij kwam wel het passieve paard op c7 in het spel. Toen volgde een tactische fase. In deze fase miste zwart op verschillende punten de betere voortzettingen. Een onreglementaire 26e zet van zwart leverde mij 2 minuten tijdwinst op.

Na de afwikkeling was het pionneneindspel verloren voor zwart. De hele partij is hieronder na te spelen.

Wim Posthumus - Jeroen Landsheer

Frank van Zutphen - Hans Brobbel

Hans stuurde het slot van de partij inclusief commentaar in. Hieronder na te spelen!

Frank van Zutphen - Hans Brobbel

Harry Nefkens - Jonathan van Es

Jonathan liet in een kort berichtje weten over zijn knappe remise tegen Harry Nefkens. Het was zeker een leuke pot, de laatste keer dat ik tegen Nefkens speelde hebben wij samen de partij geanalyseerd. Dat heeft denk ik geholpen om hem maandag op remise te houden.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de voorronde van de interne competitie.

Frank van Zutphen