We zijn weer begonnen!

Maandag 7 september is de interne competitie weer begonnen! Deze eerste avond kwamen er 20 spelers naar Laurens Arcadia toe voor de eerste ronde van de interne competitie.

Het was erg leuk om weer verschillende clubgenoten te mogen verwelkomen, die er voor het eerst sinds de lockdown weer waren.

Wel met een kleine wijziging ten opzichte van hoe het ging in de zomercompetitie. Zo moet in alle gevallen (ook aan het schaakbord) een afstand worden gehouden van 1.5 tot anderen. Dit werkte goed, waarbij de aanwezige spelers wat verder naar achteren gingen zitten als zij niet aan zet waren.

Zelf meedoen?

Zelf meedoen kan uiteraard. Lees dan eerst wel de pagina ‘Schaken in coronatijd‘ (ook te vinden via het menu ‘Informatie’) en het reglement van de interne competitie om vooraf al goed op de hoogte te zijn van de aanvullende regels die er zijn vanwege schaken in coronatijd. De belangrijkste regel is: blijf thuis bij klachten.

Vanwege het voorlopig maximale aantal spelers van 36 op een avond is vooraf aanmelden geboden. Aanmelden is steeds mogelijk vanaf de dinsdagochtend na de vorige ronde. Aanmelding kan alleen per e-mail naar Jaap van Meerkerk (competitieleider@sv-erasmus.nl). Let erop of je een ontvangstbevestiging krijgt.

Mocht je na aanmelding toch niet kunnen komen: afmelden uiterlijk op de clubavond voor 19.30 uur, eveneens alleen per e-mail: competitieleider@sv-erasmus.nl (alleen degenen die geen email hebben, kunnen telefonisch bij Jaap terecht).

Uit de eerste ronde

Tien partijen in deze eerste ronde en de lager gerate spelers weerden zich in deze eerste ronde kranig.

Zo bleef de stelling Ruud Neumeijer tegen Eric Hoogenes heel lang in evenwicht! Pas in tijdnood wist Hoogenes het paardeneindspel met beiden evenveel pionnen te winnen. Een goede partij van beiden!

En ook Peter Ruimschoot maakte het Hans Brobbel heel lang erg lastig. Een kwartier voor tijd had Ruimschoot zelfs een pionnetje meer, al was de stelling wel ongeveer in evenwicht vanwege de actieve zwarte koning. In tijdnood won Brobbel echter een paard en na nog veel gemanoeuvreer sleepte Brobbel het punt binnen.

In deze eerste ronde waren er twee echte verrassingen. Zo speelde Cor van As remise tegen de sterke Peter Torczynski; een hele knappe prestatie! En ook Anton van Bokhoven speelde een goede partij en wist daarmee John Helstone op remise te houden!

Gerrit Boer – Frank van Zutphen

Zelf speelde ik een leuke partij tegen Gerrit Boer. Ik won al snel een pionnetje en dat was de inleiding tot een mooie strijd op de koningsvleugel. Beiden hadden we kort gerokeerd, maar dat was geen reden om de pionnen op de koningsvleugel naar voren te sturen (zo speelde ik g5 en niet veel later speelde Boer g4).

Op de koningsvleugel ontstond een soort vierpaardenspel en via een trucje kon ik nog een tweede pion winnen. Het gevaar was alleen nog niet geweken, want de koningsstelling lag wel redelijk open. Toen Boer dacht een pion terug te winnen, maakte een paardvork een einde aan de partij.

Wim Posthumus – Bram de Knegt

Posthumus mailde: Tegen Bram kwam kort na de opening een wat ongebruikelijke stelling op het bord. Met wit had ik geruild, waardoor Bram meer pionnen in het centrum had. Die kon ik blokkeren. Met de lopers tegelijkertijd dreigend op de zwarte koningsstelling gericht. Bram wilde zijn goede loper op b4 niet ruilen. Die loper stond echter ongedekt. Na de blunder op de 12e zet ging de loper verloren. Na bijvoorbeeld 12. .. – Lb7 in plaats van 12. .. – Dc7 hadden we nog een hele partij voor ons gehad.

Wim Posthumus – Bram de Knegt

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de voorronde van de interne competitie.

Frank van Zutphen