Extra online competitie

Het is mogelijk online in een licht competitieverband met een wat langer speeltempo te schaken met clubgenoten. Vijf van onze leden doen dat al geruime tijd. Met veel plezier. Het speeltempo is 20 minuten met 5 seconden increment. Er wordt een speelschema gemaakt en wekelijks spreken twee spelers af wanneer zij die week spelen, een partij met wit en partij met zwart. Slechts de week van spelen ligt dus vast.

Het bestuur nodigt jullie uit om mee te doen. Bevriende schakers van andere verenigingen zijn ook welkom.

Voor degenen die nog niet op het internet hebben gespeeld, zal het wennen zijn. Maar het went snel. Het programma Lichess blijkt prima te voldoen. Het programma is gratis en veilig. Je hoeft niet bang te zijn voor vervelende mails of andere ongewenste gevolgen. Althans, iets dergelijks heb ik van niemand gehoord.

Hoe kun je aan de competitie mee doen?

Er zijn twee stappen om vooraf te zetten:
– aanmelden, voor zover nog nodig, bij Lichess
– aanmelden bij Jaap van Meerkerk.

Lichess

Zie op onze website de aparte pagina voor het online schaken voor meer informatie.

Aanmelden bij Jaap van Meerkerk

Meld je via de mail (competitieleider@sv-erasmus.nl) aan bij Jaap van Meerkerk, onder vermelding van de eventuele gebruikersnaam die je bij Lichess hebt opgegeven.

De start van een groep

Zodra vier deelnemers van ongeveer gelijke speelsterkte zich hebben gemeld kan een groep van start. De vier spelers ontvangen een reglement en de gegevens van hun tegenstanders (ook telefoonnummer en mailadres). Jaap vraagt aan een van de vier het speelschema te maken en de stand bij te houden.

De start van een partij

Het begint ermee dat je zelf een afspraak maakt met je tegenstander van die week. Dus de dag en het tijdstip. Speel bij voorkeur beide partijen achter elkaar, met een korte pauze tussen de partijen. Spreek ook af wie de partij opstart in Lichess. Dat gaat als volgt:
– open Lichess en log in
– kies ’Partij’
– kies ‘Spelen tegen een vriend’
– verschuif de balken naar 20 minuten per speler en 5 seconden extra per zet; vink de witte koning aan als je met wit speelt, en
– vul de (gebruikers)naam in van je tegenstander.

Klaar! Er verschijnt een draaiende cirkel en een tekst dat je tegenstander is uitgedaagd.

Bij je tegenstander, die ook is ingelogd Lichess op de afgesproken tijd, verschijnt een rood vinkje rechtsboven op het scherm dat aangeeft dat hij is uitgedaagd. Daarop klikken. Bij beide spelers verschijnt een bord met hun namen. De partij kan van start. Je kunt via de chatbalk je tegenstander nog even gedag zeggen.

Het slot van een partij

Om remise aan te bieden: dat teken twee keer aanklikken. En dan merk je wel of je tegenstander daarop ingaat. Moet je de partij opgeven: dan dat teken twee keer aanklikken. Mat of pat: dat geeft het programma aan.

Bijhouden uitslagen

Spreek af wie de uitslagen bijhoudt om die in te leveren bij Jaap. Het is plezierig als hij wekelijks een update stuurt, aan de anderen in de groep en aan Jaap.

Website

Jaap vermeldt op de website welke groepen er spelen. Daar komen ook de tussenstanden en de eindstanden. Eventuele verslagen kunnen ook bij Jaap worden ingeleverd.

Online snelschaak

Ons online snelschaak gaat gewoon door, voorlopig – tot we weer een clubavond hebben – op de maandagavond vanaf 20.00 uur. Het rapidschaak is een extra mogelijkheid. En daarnaast zijn er ook iedere zondagavond natuurlijk ook nog de teambattles.

Met vriendelijke groet,

Leo Verhoeven