Voor Oscar Koppenens en Leo de Rooij

Van groepscoördinator Harrie Jansen krijg ik elke week de uitslagen van de gespeelde minimatches en de stand. Die uitslagen van de ronden 6 en 7 heb ik hieronder samengevoegd.

Anton van Bokhoven - Willem van der Wel    0-2
Leo de Rooij       - Peter Ruimschoot     1½-½
Carel Keller       - Harrie Jansen         2-0
Oscar Koppenens    - Ben Koppenens         2-0

Anton van Bokhoven – Oscar Koppenens       0-2
Willem van der Wel - Leo de Rooij          2-0
Carel Keller       - Peter Ruimschoot      1-1 (2x remise)
Harrie Jansen      - Ben Koppenens         0-2

Hiermee is de derde competitie afgerond van groep 3 weer afgerond.

Felicitaties voor de winnaar Willem van der Wel en zeker ook voor de jonge Oscar Koppenens, die tweede is geworden!

Leo de Rooij legde met een half puntje voorsprong voor Carel Keller beslag op een nette derde plek!

Eindstand:
Willem van der Wel     12½
Oscar Koppenens        10
Leo de Rooij            7½
Carel Keller            7
Ben Koppenens           6
Anton van Bokhoven      4½
Harrie Jansen           4½
Peter Ruimschoot        4

Ben Koppenens – Oscar Koppenens

Ik heb in Lichess een partij gezocht tussen vader en zoon Koppenens, Ben tegen Oscar. Zij zullen al vaak tegen elkaar hebben gespeeld. Eens kijken hoe hun partijtjes zijn verlopen.

Ben opende voorzichtig, zo van ‘Mijn zoonlief heeft tal van grapjes, dus degelijk alles dekken’, zal hij hebben gedacht. Oscar deed aanvankelijk de actievere en gezonde zetten.

Na 20 voor mij soms wat hier en daar onbegrepen zetten en na een leuke combinatie van Oscar, stond het nog gelijk, en zaten we al in het eindspel met voor Ben het loperpaar en toren plus vijf pionnen, Oscar had daar evenveel punten tegenover staan met loper en paard. Pionnenstructuur identiek, de koningen stonden veilig opgesteld achter hun muurtjes. Remise zou een logisch resultaat zijn.

Eerst leverde wit vrijwillig het loperpaar in door het paard op c6 te slaan. Daarna deed Ben een moeraszet 22. .. d5. Die pion stond 1x gedekt en 2x aangevallen. Gaf Oscar die weg? Nee natuurlijk niet, Ben! Je kent je zoon toch? Wit sloeg de giftige pion (Lf3xd5) en verloor pardoes een stuk: La2xd5! Wit moest wegens dreigend mat met zijn toren op de onderste rij blijven en .. dag loper! En daarna konden de stukken in de digitale doos, hoewel Oscar op zet 63 – waarschijnlijk in flinke tijdnood – nog in de fout ging en papa Ben remise had kunnen maken. Daarna gaf hij in de haast zijn zoon een kasteel cadeau en was het punt echt voor zoonlief.

Leo de Rooij – Willem van der Wel

Willem van der Wel speelde op 6 april zijn laatste wedstrijden in groep 3 en schreef: Gisteravond speelde ik mijn laatste partij tegen Leo de Rooij. Het waren wederom leuke partijen, spannend was vooral de eerste partij waarin Leo met wit volop in de aanval ging.

Ik moest voortdurend de juiste zetten vinden om de aanval af te slaan hetgeen uiteindelijk lukte. De uitslag werd 2-0 voor mij. Hierbij nog een ‘actie’ foto van mij. Ik kijk uit naar groep 2 en daar zal ik het zondermeer zwaar krijgen (Uw verslaggever Jaap had Willem gevraagd een actiefoto op te sturen).

Alle uitslagen en de eindstand zijn na te lezen op de uitslagenpagina van de online rapidcompetitie.

De volgende, inmiddels vierde online rapidcompetitie voor groep 3 wordt gespeeld van 19 april tot 6 juni. We zullen dan kennis maken met aspirant-lid Luuk Jonkergouw, die dankzij het opschuiven van Willem van de Wel nu zijn plaats kan opvullen. Heel veel succes bij Erasmus, Luuk! Op mijn verzoek stelt hij zich even aan ons voor.

Mijn naam is Luuk, en ik ben in de afrondende fase van mijn studie econometrie. Een vriend van me heeft me zo’n drie jaar geleden enthousiast gemaakt om de app Chess.com te downloaden en het spel te leren. Dit beviel erg goed en zodoende ben ik met dezelfde vriend (Ernst) bij SV Erasmus gaan kijken om te zien of we dit iets vinden. Ik ben erg benieuwd of ik mee kan komen in groep 3. 🙂

Jaap van Meerkerk