Aanvalluh, door en open

We kijken terug op een week met vooral positieve berichten. Nederland is door en gaat weer open! Eindelijk volgt Nederland het goede voorbeeld van Erasmus. Erasmus was natuurlijk al weer een paar weken open en wij gaan gewoon deze hele zomer door;-)

Op maandag 14 juni werd al weer ronde 3 van de zomercompetitie gespeeld.

Om 20 uur namen 22 spelers plaats achter de borden. Voor de een na laatste keer met alle coronabeperkingen. Op de persconferentie van vrijdag 18 juni zijn veel versoepelingen aangekondigd vanaf 26 juni, waardoor bijna alles weer kan op 1,5 meter. Wij wachten nadere berichtgeving van de Schaakbond nog af, maar de mondkapjesplicht en beperkingen met betrekking tot toeschouwers zijn enkele storende beperkingen die niet meer nodig zullen zijn.

Aanmelden voor ronde 4

Komende maandag speelt het Nederlands Elftal om 18.00 uur, maar de vierde ronde wordt ook gewoon gespeeld. Omdat het Nederlands Elftal zich al overtuigend geplaatst heeft voor de achtste finale is de wedstrijd tegen Noord-Macedonië natuurlijk een veredeld oefenpotje.

Daar mis je niets aan, dus een extra goede reden om naar Erasmus te komen. Uiteraard wel vooraf even aanmelden bij onze wedstrijdleider Jaap van Meerkerk (via competitieleider@sv-erasmus.nl).

Want voor het echte mooie en flitsende aanvalsspel moet je natuurlijk bij Erasmus zijn. Afgelopen week werden er vele prachtige aanvalspartijen op het bord getoverd, verschillende van de partijen zijn hieronder na te spelen!

Online rapidcompetitie gaat ook weer starten

Gedurende de gehele coronaperiode werd een online rapidcompetitie gespeeld en hier gaan wij in de zomermaanden ook mee door voor de liefhebbers.

Vanaf komende maandag gaan de groepen 2 en 3 van de online rapidcompetitie weer starten met een nieuwe competitie. Er zijn nog een paar plekken vrijgekomen, dus het is nog mogelijk om in te stromen in deze rapidcompetitie. Kijk voor de lijst met deelnemers, uitslagen en standen op de website van de online rapidcompetitie.

Wil je hier zelf ook aan meespelen (ook als niet-lid van Erasmus)? Mail dan Jaap van Meerkerk (via competitieleider@sv-erasmus.nl) één dezer dagen en dan kan je nog meespelen aan de online rapidcompetitie.

Inzendingen van de leden

Ook deze week ontvingen we weer een paar mooie inzendingen van de leden. Dank aan Dick, Eric, Gerrit en Pim!

Dick Straathof – Peter Weeda

Aan het eerste bord speelden Dick Straathof tegen Peter Weeda. Dick schreef over hun partij: In mijn partij tegen Peter Weeda kreeg ik met wit wat ruimtevoordeel en hij een paar zwakke pionnen op e7 en f7. Met .. a6, .. b5 en daarna verrassend ..Ta7 kon hij alles dekken op de zevende rij. Op de damevleugel zat er een afwikkeling in waar ik een pluspion aan overhield maar vrijwel alle stukken verdwenen van het bord. Wat overbleef was een toreneindspel dat er, ondanks dat ik een pion meer had, remiseachtig uitzag.

Eén voor één werden de pionnen tegen elkaar afgeruild. Ik kon daar niets tegen doen. Mijn kans bestond uit het op het juiste moment afruilen van de torens en dan zorgen dat mijn koning de oppositie zou pakken. Zo ging het ook maar tot aan het einde van de notatie was het eigenlijk remise. Nadat we gestopt waren met noteren zal Peter dus een foutje gemaakt hebben waardoor ik alsnog kon winnen.

Eric Hoogenes – Henk Ochtman

Eric vertelde over de partij: Mijn partijen tegen Henk zijn wisselend qua uitslag, maar vrijwel altijd vermakelijk. Ook deze versie past in het stramien. Het was een Grünfeld-Indische partij, waarbij Henk in eerste instantie c5 wegliet. Dat is ongebruikelijk, maar niet verkeerd. Het idee is dat c5 later komt als het paard op a5 staat. Wit had na de opening wel het initiatief, maar die probeerde Henk terug te krijgen door na een pionoffer zijn dame te offeren tegen drie stukken. Ik had even snel naar de optie gekeken, maar zag een witte dame met schaak op f7 komen, dus dacht dat dat wel goed zat.

Toen die zettenreeks echter uitgevoerd was, werd ik toch wat bang van de witte loper. Die dreigde op c4 de witte dame te verjagen en de pion op e7 terug te winnen, waarna er een overmacht aan zwarte stukken aan de slag kon. Ik besloot de dame in zijn positie te laten door mijn toren tussen te plaatsen. Zwart kon de kwaliteit niet goed pakken omdat de e7 pion dan een ondersteunende collega zou krijgen.

Zwart had niet veel zetten en als de zwarte loper een witte pion zou ophalen, werd de terugweg afgesloten en werd een toren gegeven om de zwarte loper uit te schakelen. Nu was een precaire stelling voor zwart ontstaan, die wel erg abrupt werd beëindigd door de zet h6. Toen was het ineens uit.

In de analyse vonden we niet echt een uitweg. Later bleek de stelling evaluatie voor de blunder al +2 te zijn. Weer een erg leuk potje schaak ! Blij dat het weer mag 😊

Martin Rensen – Pim Kleinjan

Martin Rensen en Pim Kleinjan maakten er een waar aanvalsspektakel van. De partij (met commentaar van Pim) is hieronder na te spelen. Een heerlijke partij om na te spelen. Dat is wat het schaken ook zo’n leuke kijksport maakt!

Martin Rensen – Pim Kleinjan

Marcel Tillemans - Gerrit Boer

Gerrit schreef bescheiden 'Marcel had zijn dag niet en ik greep de kansen die me geboden werden'.

Het resulteerde in een prachtige aanval en mooie overwinning. De partij is hieronder na te spelen (met enkele opmerkingen van Gerrit).

Marcel Tillemans - Gerrit Boer

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van de zomercompetitie.

Frank van Zutphen