Eindelijk weer de schaakwei in!

Iedereen kent wel de video’s van de koeien, die na een lange winter voor het eerst weer de wei in mogen in de lente.

Zo enthousiast kwamen de Erasmianen nog net niet de speelzaal binnengelopen, maar het scheelde toch ook weer niet heel erg veel.

Aan mij de taak om iedereen weer te verwelkomen bij binnenkomst in de speelzaal.

Dat was ook voor mij als coronacoördinator weer even wennen. Op mijn vraag “Leuk je weer te zien! Hoe gaat het? Heb je klachten?” Kreeg ik de meest uiteenlopende klachten over me heen. Over het weer, de politiek, de ongelijkheid in de wereld, … Hmmm, ik moest natuurlijk vragen of iemand coronaklachten had đŸ˜‰Â  Het antwoord daarop was bij iedereen gelukkig negatief. Want dat blijft natuurlijk de belangrijkste regel. Blijf thuis als je coronaklachten hebt!

Dat enthousiasme bleek ook weer toen ik het woord probeerde te nemen bij de introductie. Dat kostte de nodige moeite. Iedereen had natuurlijk een half jaar aan gesprekken in te halen. Na de nodige pogingen was iedereen dan eindelijk stil zodat ik de belangrijkste coronaregels kort toe kon lichten (1,5 meter, mondkapjes, you know the drill). En natuurlijk de regel dat er maximaal 30 mensen mee kunnen spelen, waardoor iedereen zich iedere ronde opnieuw vooraf aan moet melden via de mail bij competitieleider@sv-erasmus.nl).

Versoepeling coronaregels

Ten opzichte van vorige week zijn er komende maandag al wel weer verschillende versoepelingen in de coronaregels. Zo mogen er vanaf komende maandag (7 juni) maximaal 50 mensen aanwezig zijn in onze speelzaal (was 30). En dat betekent ook dat er meer schakers een partij kunnen spelen (48 schakers of 24 borden).

Een tweede versoepeling is dat het dragen van een mondkapje alleen verplicht is als de speler niet aan het bord zit. De spelers aan het bord hoeven geen 1,5 meter afstand te houden. De KNSB raadt wel aan de 1,5 meter afstand zo mogelijk aan te houden aangezien bij een schaakpartij de spelers zeer lang tegenover elkaar zitten.

Impressie van de avond

Tijdens deze eerste avond werden 24 spelers ingedeeld in 12 partijen. Heel erg leuk was ook het weerzien met twee oud-leden die ook weer bij Erasmus komen spelen! Arend Bongers en Peter Weeda speelden afgelopen maandag ook mee. Van harte welkom heren!

En dan het schaaktechnische deel. Hoe had iedereen de online schaakwinter overleefd? Wie had de tijd gebruikt om het openingsrepertoire of de toreneindspelen nog eens af te stoffen? Wie had zich vooral bezondigd aan blitzpartijtjes van 1 minuut per persoon per partij?

Dat was het geval bij ondergetekende: Het was toch wel weer wennen om niet a tempo een opening op het bord te kwakken, geen seconden te besparen met premoves en niet op trucjes te spelen (Alhoewel, zie de diagram hiernaast. Welke zit moet wit vooral niet spelen?).

In deze eerste ronde van de zomercompetitie werd de bovenste helft ingedeeld tegen de onderste helft. Normaal gesproken levert dat niet heel veel verrassingen op. Deze eerste ronde echter wel. Zo zorgde Anton van Bokhoven voor een daverende verrassing door Arend Bongers te verslaan! Zoals Anton schreef “Het was een fijne partij die menig schaker aan zijn bibliotheek zou willen toevoegen.” Helaas waren alleen de eerste 30 zetten nog te reconstrueren, waarin het evenwicht niet werd verbroken. Die zijn hieronder na te spelen.

Arend Bongers – Anton van Bokhoven

De tweede grote verrassing kwam van onze intern wedstrijdleider Jaap van Meerkerk. Hij heeft deze schaakwinter duidelijk niet stil gezeten en behaalde goede resultaten tijdens de online rapidcompetitie.  Hij speelde een sterke partij tegen Leo de Jager en sloot de partij af met een prachtig dame-offer. Leo de Jager schreef hierover eerder deze week het artikel 'Op je handen zitten!!'.

Zelf speelde ik een leuke partij tegen Ruud Neumeijer. Een op het eerste gezicht hele logische en voor de hand liggende zet bleek toch heel slecht te zijn. De partij (met commentaar) is hieronder na te spelen.

Ruud Neumeijer - Frank van Zutphen

Alle andere partijen eindigden zoals je op grond van de ratingverschillen zou verwachten al wist Jeroen Landsheer het Joop van 't Hoenderdaal nog wel heel erg lastig te maken.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van de zomercompetitie.

Frank van Zutphen