Jeugd ook weer begonnen

Op de eerste clubavond na de coronagolven mocht ook de jeugd weer in actie komen. Het werd een vrolijk weerzien na vele maanden zonder schaken achter een echt bord.

Vooral Oscar had in de afgelopen periode veel op de online platformen gespeeld. Veel clubleden konden zijn kracht en snelheid ervaren bij de Online rapidcompetitie en de Lichess Open Arena van Erasmus. Hij werd ook nog jeugdkampioen van de RSB in de categorie FGH. Geweldig!

Op deze eerste avond meldden zich acht kinderen. Om niet gelijk met de zware kost van werkboeken, diagrammen en partijstellingen te beginnen, werd een snelschaaktoernooitje gehouden: twee groepen van vier en daarna een finaleronde.

SpelersOscarSelinLotteMelleTotaal
Oscar1113
Selin0112
Lotte0011
Melle0000

SpelersArdaPeppeTommyBartuTotaal
Arda1113
Peppe01½
Tommy0011
Bartu0½0½

In de finaleronde speelden Oscar en Arda remise en won Selin van Peppe. Lotte won van Tommy en Melle won van Bartu.

Dat leverde de volgende eindstand op:

1/2. Arda/Oscar
3.   Selin
4.   Peppe
5.   Lotte
6.   Tommy
7.   Melle
8.   Bartu

Er werd met veel enthousiasme gespeeld. Een tempo van 5 minuten plus 3 seconden increment. De eerste kwam al binnen 2 minuten naar me toe: “Meester, ik heb gewonnen!”

Volgende week nog een keer een toernooitje, dan gaan we op de maandag daarna weer aan het serieuze werk beginnen.

Wim Posthumus