De zomercompetitie begint het einde te naderen. Afgelopen maandag stond ronde 10 (van de 13) op het programma. Inmiddels begint er ook enige tekening in de strijd om de koppositie te komen.

Dick Straathof deed goede zaken met een overwinning tegen Jaap van Meerkerk en gaat hierdoor alleen aan de leiding.

Op een half puntje volgen ondergetekende (na een remise tegen Eric Hoogenes) en Henk Ochtman (dankzij een overwinning op Leo Verhoeven). Weer een punt daarachter volgen Eric Hoogenes, Leo de Jager en Peter Weeda. Dat belooft een spannende ontknoping te gaan worden in de laatste drie ronden!

Op deze avond mochten we weer een oude bekende verwelkomen. Oud-lid Karoly Kiss komt weer bij Erasmus spelen. Welkom! Karoly begon goed met een remise tegen Martin Rensen (hieronder is het verslag na te lezen).

Inzendingen van de leden

En ook deze week weer verschillende mooie inzendingen van onze leden. Met dank aan Dick, Henk, Jeroen, Martin, Peter en Wim.

Jaap van Meerkerk – Dick Straathof

Dick mailde: Leuk om alleen aan kop te staan in de zomercompetitie maar nog leuker zou het zijn als ik kon zeggen dat ik het aan briljant spel te danken had. Afgelopen ronde ging ik met zwart tegen Jaap van Meerkerk weer eens langs de rand van de afgrond. Ik wilde 1. d4 c5 2. d5 e5 proberen. Jaap speelde het zonder c2-c4 om na Pd2 het paard op c4 te posteren.

Ik bleef na ruil van een paard tegen een loper met een dubbelpion zitten terwijl de bijhorende open lijn geen kansen bood. Op de damevleugel had ik weinig meer te zoeken dus ik probeerde iets op de koningsvleugel. Dat werkte alleen maar in wits voordeel. Het paard van c4 sprong naar e3 waar het nog beter stond. Wit kreeg een paar keer de kans om het paard vervolgens op f5 te offeren en dan zou ik het waarschijnlijk niet overleefd hebben.

Nu waren er te veel voorbereidende zetten en kreeg ik de kans om de juiste verdediging te vinden. Ik dreigde een stuk te winnen. Wit kon dat wel voorkomen maar het kostte uiteindelijk toch de kwaliteit. Samen met een paar pluspionnen was dat genoeg voor de winst.

Henk Ochtman – Leo Verhoeven

Henk mailde: Een kort verslagje deze keer. Tegen Leo Verhoeven kon ik een pion offeren voor ruimtevoordeel. Een beproefd concept! De stelling werd door Leo stevig verdedigd en dat kostte veel bedenktijd. In tijdnood kreeg ik het punt eigenlijk cadeau en kon ik opeens mat zetten.

Ruurd Ouwehand – Peter Weeda

Peter vertelde: Enigszins verrassend werd ik ingedeeld tegen Ruurd, immers pas geleden had ik ook al tegen hem gespeeld, maar dat was achteraf geen officiële partij. Nu wel dus. Op d4 opende ik met Grünfeld en Ruurd probeerde de al te theoretische varianten te vermijden. Dat lukte en na 11 zetten stond een mij onbekende stelling op het bord waar we allebei wel tevreden over waren, zo bleek bij de analyse.

Door een niet heel voor de hand liggende lopermanoeuvre kon ik een schaakje geven, waardoor Ruurd zijn rokade kwijtraakte. Dat leverde voordeel op en langzaam werd dat voordeeltje groter tot ik twee pionnen voorsprong kreeg. Dat bleek genoeg voor de winst toen ik de laatste lichte stukken kon ruilen. Achteraf vond Stockfish overigens op heel wat plekken dat het echt wel beter had gekund voor beide spelers, maar dat is helaas vaker zo.

Wim Posthumus – Pim Kleinjan

Wim schreef: Met wit stond ik na de opening oppermachtig. Maar ergens ging er in het vroege middenspel zo rond de 20e zet ging er iets mis. Mijn mooie centrale paard moest ik ruilen tegen de loper op f6. Zwart kreeg een machtig en hinderlijk paard op f5. Doordat er tegenovergesteld werd gerokeerd ontstond er een scherpe stelling. Met nog steeds een voordeel voor wit.

De verdediging had Pim veel tijd gekost. Hij had nog maar een paar minuten over, ik nog meer dan een half uur. Dat leverde mij uiteindelijk de overwinning. Met nog minder dan een minuut op de klok leidde slaan van een vergiftigde pion mij torenwinst en winst van de partij op.

Objectief gezien had ik het lastig gekregen als de zwarte koning naar de andere vleugel was gelopen. In de analyse achteraf ging de zwarte koning onvervaard op de mijne af en raakte ik in een matnet verzeild.

Wim Posthumus – Pim Kleinjan

Karoly Kiss - Martin Rensen

Afgelopen maandag mocht ik met zwart aantreden tegen Karoly Kiss. Een oud-lid die al enkele jaren geen partij meer had gespeeld. Voor mij in elk geval een onbekende tegenstander. Omdat ik toch wel wat leuks op het bord wilde krijgen besloot ik een gambietje van stal te halen. De witspeler weigerde het echter en ik kwam daardoor met zwart al snel prettig te staan.

Toen de witspeler zijn damevleugelpionnen ging opspelen koos ik voor een verkeerd plan. Ik besloot met een schijnoffer de damevleugel open te breken en op de zwakte van de witte b-pion te gaan spelen. Na het witte Dd4 moest ik helaas gedwongen dames ruilen en stond ik eigenlijk ineens iets minder. Wit gaf kort daarna pardoes een pion weg.

Het lukte mij in het vervolg niet om hier gebruik van te maken, aangezien de witspeler alles netjes controleerde en ik niet zag hoe ik progressie kon maken. Ik besloot, met een schuin oog op de klok ook, om remise aan te bieden, hetgeen mijn tegenstander aannam. De engine was het eens met deze evaluatie.

Jeroen Landsheer - Danny Hetharia

Jeroen deed het verhaal. De partij was verrassend snel beslist. Danny verzwakte de velden rondom zijn koning teveel en stelde te lang uit om zijn paard te ontwikkelen. Na Dd2 kwam ik ineens heel snel binnen met Dh6 en toen was het eigenlijk al hopeloos voor zwart. Uiteindelijk won ik het niet ontwikkelde paard op b8 en mocht ik het uitschuiven tot mat.

Jeroen Landsheer - Danny Hetharia

Dat was het weer voor deze week! Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van de zomercompetitie.

Frank van Zutphen