Topavond

Met maar liefst 21 partijen en dus 42 clubschakers, een recordaantal sinds de beperkingen van de corona-ellende, kan ronde 2 van de voorronde van onze nieuwe interne competitie daarmee de boeken in als toppertje.

Voorzitter Frank van Zutphen mocht, nadat onze nieuwe intern wedstrijdleider Arno van Houten met Jan Hoek van Dijke aan zijn zijde de indeling rond hadden gebreid, diverse nieuwkomers aan ons voorstellen; namelijk Remco Claessens, Nikola Dragosavac en Milan Vuvic. Ook weer terug van weggeweest was oud-lid Fred de Wild. Welkom heren!

Onze penningmeester Ruurd Ouwehand en ik hadden ons als voltallige feestcommissie om half acht voor een dik half uurtje teruggetrokken in de hal, al waar ook Frank van Zutphen en Danny Hetharia zich tevreden bleken te hebben genesteld en spraken over digitale toekomstbestendigheid van de vereniging!

Eenmaal terug in de zaal, stortte ik me met verbazing tussen het olijk en luid kwetterend schaakvolkje, dat zich kennelijk van geen gevaar bewust was. Overigens, wil iemand de tweetallige feestcommissie aanvullen? Ik zie naar u uit.

Ik las deze week over een ‘politieke fopformatie’ en een tijdelijk begraven van de strijdbijl tussen partijen op de linkervleugel, maar hield me die maandag tot grote opluchting heerlijk bezig met een fantasierijke pionnenformatie, voorop in de strijd op de linkervleugel.

Gisteren organiseerde onze vereniging een zeer succesvolle Schaak-Off. Daarover later meer.

Verslagen van de spelers

En dan nu de bijdragen van enkele van de spelers, met dank aan Dick Straathof, Harry Stroosma, Remco Claessens en Karoly Kiss.

Dick Straathof – Andrzej Pietrow

Een knappe partij van onze Dick tegen de sterke en ervaren Pietrow. Dick vertelde: In mijn partij tegen Andrzej Pietrow kwam het klassieke Spaans op het bord. De stand bleef lang in evenwicht. Ik kon met de witte stukken wel richting de koningsstelling kijken maar iets wat op een aanval leek zat er niet in. Zwart probeerde zonder succes via de halfopen c-lijn gevaarlijk te worden. Aangezien ik een goed paard tegen een slechte loper had, wilde ik graag de rest van de stukken afruilen.

Dat lukte en ik dacht dat ik een gewonnen eindspel had. Maar zo eenvoudig was het niet. Onderstaande stelling verscheen voor de tweede keer op het bord. Ik had nog maar ongeveer twee minuten op de klok. Andrzej dacht dat hij verloren stond en bood remise aan en ik accepteerde het omdat ik geen winstplan zag. Fritz geeft +1 dus wit zal wel beter staan maar niet goed genoeg voor mij om dit te winnen met heel weinig tijd.

Leo Koster – Remco Claessens

Remco gaf meteen zijn visitekaartje af! Hieronder zijn ervaringen en zijn partij tegen Leo Koster. Na veel online geschaakt te hebben, was het voor mij eens tijd om het in een in het ‘echt’ te doen. Vorige week had ik nog meegekeken en speelde ik mijn eerste partij. Het was wel even wennen, want ik had veel meer tijd om over zetten na te denken vergeleken met mijn 3+0 blitz partijen online. Mijn tegenstander speelde de Schotse opening, één van mijn minst favoriete openingen om met zwart te spelen.

Hij speelde het Göring-gambiet met c3. Ik antwoordde met d6, wat eigenlijk iets te passief was. Gelukkig zag mijn tegenstander (en ik ook overigens) het sterke f4 over het hoofd, waarna ik door een pionnenruil ruimte kon maken voor mijn stukken. Toen ik vervolgens zijn toren kon pakken met mijn paard was zijn lot bezegeld. Al met al is het echt aan te raden om een keer met een echt bord met echte stukken te spelen. Volgende week weer een nieuwe ronde!

Leo Koster – Remco Claessens

Hans Brobbel - Harry Stroosma

Al weer vroeg ik Harry om een partijverslag in te leveren. Harry durft dat - als trouwe medebewoner van Hotel De Banjaert te Wijk aan Zee - niet te weigeren, maar begrijpt waarschijnlijk ook dat hij op deze manier meewerkt aan zijn eigen onsterfelijkheid en eeuwige roem. 😊 Ondertussen droomt hij al van een meestertitel. Droomt, want zelf lacht hij in dit verslag om dit idee en begrijpt enkele zetten niet eens (zegt hij zelf). Leert u, beste lezer ook van al uw gespeelde partijen, zoals Harry?

Hans Brobbel - Harry Stroosma

In de opening ging het goed voor zwart en in het eindspel zoals eerder gezegd te snel gespeeld en dus slordig. Weer een leermoment en dat op mijn oude dag.

Anton van Bokhoven - Karoly Kiss

Karoly stuurde zijn partij tegen Anton in.

Anton van Bokhoven - Karoly Kiss

Zo, dat was het weer voor deze keer. Op naar ronde 3 en allemaal veel schaakplezier! Geniet van uw formatie! Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van de voorronde van de interne competitie.

Jaap van Meerkerk