Tweede start met knappe overwinning

Afgelopen donderdag mocht ook ons tweede achttal aantreden voor haar eerste RSB-wedstrijd na hele lange tijd.

Er wachtte gelijk al een zware tegenstander, het combinatieteam van Barendrecht en IJsselmonde. Leo de Jager was verhinderd deze avond en werd vervangen door Jan Hoek van Dijke, waarvoor dank.

De eerste beslissing van de avond viel op bord 7, helaas in ons nadeel. Paul Wilhelm overzag met de zwarte stukken dat zijn tegenstander kon binnenvallen op g6 en kon onmiddellijk opgeven daarna. Tussenstand 0-1.

Schrijver dezes wist op bord 1 met de zwarte stukken een comfortabele remise te scoren tegen de kopman van de tegenstander. De witspeler zette het wat passief neer waardoor ik zonder problemen uit de opening kwam, en kon dit voordeeltje meenemen het middenspel in. Mijn remiseaanbod werd graag aanvaard. Tussenstand ½-1½.

Invaller Jan Hoek van Dijke kon op bord 8 zijn favoriete opening spelen en kreeg een mooie aanval op de zwarte koning. Mat zat er niet in, maar na materiaalwinst was het snel bekeken en kon de gelijkmaker genoteerd worden. Tussenstand 1½-1½.

Op bord 3 maakte Jan de Korte er met de zwarte stukken een mooi spektakel van. Hij gooide er wat materiaal tegenaan en trok met zijn stukken richting witte koning. In wederzijdse tijdnood kwam in een stelling met inmiddels een pion meer een remiseaanbod, hetgeen door de witspeler zonder nadenken werd aangenomen. Tussenstand 2-2.

Marcel Tillemans beleefde op bord 5 een lastige avond. Met de zwarte stukken kwam hij niet zo prettig uit de opening waardoor wit het initiatief naar zich toe kon trekken en Marcel steeds op moest letten of alles wel goed verdedigd was. Aan het eind van de avond ging het uiteindelijk toch ergens mis en moest hij opgeven. Tussenstand 2-3.

Op bord 4 speelde Leo Verhoeven met de witte stukken. Zwart drukte op de damevleugel en wit leek een mooie koningsaanval te hebben. De remise kwam voor mij enigszins verrassend, maar ik heb helaas niet meegekregen wat er aan het einde van de partij precies gebeurde. Tussenstand 2½-3½.

Cander Flanders zorgde op bord 6 voor de welverdiende gelijkmaker. Met de witte stukken had hij de hele partij druk op de zwarte stelling, won een pionnetje en toen de zwartspeler in tijdnood een stuk verloor was het punt binnen. Tussenstand 3½-3½.

De beslissing moest dus gaan vallen op bord 2 waar Arno van Houten achter de witte stukken zat. Hij had tot dan een prima partij gespeeld en stond een pion en een kleine kwaliteit aan materiaal voor. De zwarte stelling was echter erg solide en het was lastig om een winstplan te bedenken, zeker in wederzijdse tijdnood. Het was enorm spannend. Arno deed een poging om de zwarte koning aan te vallen, maar de zwartspeler infiltreerde de witte stelling met dame en toren, won een loper terug en leek te gaan winnen. Laatstgenoemde overzag een mat in twee, en die kans liet Arno zich niet ontnemen. Eindstand 4½-3½.

Een mooie overwinning om het seizoen mee te starten, en waarschijnlijk een voorbode van hoe de rest van het seizoen eruit gaat zien. Allemaal teams die elkaar niet veel ontlopen, en de verschillen zullen erg klein zijn. Daarom des te fijner dat de eerste twee matchpunten binnen zijn.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1A van de RSB-competitie.

Martin Rensen