Bekerteam door naar de volgende ronde

Dinsdag 19 oktober was het eindelijk zo ver. De start voor ons van de strijd om de KNSB beker. Uit tegen Shah Mata. Een wedstrijd zonder favoriet. Na een wel heel spannende wedstrijd trok Erasmus aan het langste eind. Winst met het kleinst mogelijke verschil.

Olivier Vrolijk schreef het volgende over zijn partij: Ik speelde tegen David van der Mast (al vaker tegengespeeld, altijd verrassende wendingen herinner ik me). De vorige keer hadden we een offday tegen Shah Mata in de competitie, geloof 7-1 verloren, terwijl we op papier ruim ratingvoordeel hadden (hm, wat is rating soms waard?). Tijd voor revanche.

Ik had aan bord 1 zwart geloot. Het werd een Caro-Kann. Het middenspel stond lastig en vast, voor zowel wit als zwart. Alle vier torens stonden op de h-lijn, ik wilde geen doorbraak van wit, dus keepte tegen een potentiële witte vrijpion. De grote vraag voor zwart was: waar breek je dan een keer en het liefste met tempovoordeel? Ik besloot het maar open te gooien met e5, tijdelijk pionoffer, twee zetten later met torenmanoeuvre teruggewonnen. De strijd begon toen echt.

Ik dacht dat ik beter, slechter, verloren en gewonnen heb gestaan, het was dus hectisch. Twee minuten tussendoor geclaimd vanwege een door David onreglementair gespeelde zet. Het werd vluggeren op het eind tot de laatste snik. Tijdstip einde: 24.00 uur en remise. Redelijk verdwaasd was ik, en de tijd volledig kwijt. We moesten direct opstappen, de locatie ging dicht”.

Eric Hoogenes speelde aan bord 2 met wit tegen Rob Leemans. Ik had het genoegen voor de wedstrijd even met Rob te spreken. Rob vertelde dat hij vele, vele jaren geleden (meer dan 30 als ik het goed heb onthouden) in de hoofdklasse had gespeeld voor Rotterdam en dat hij pas weer was begonnen met spelen in verenigingsverband. Dat verklaart waarom Rob nu geen rating heeft. Maar die zal er binnenkort op goed niveau zeker komen. In de partij werd het evenwicht niet verbroken, ondanks de nodige pogingen daartoe. Een correcte remise was het gevolg.

Leo de Jager speelde met zwart aan bord 3 tegen Bram Steijn. Na de 24e zet van Bram (24. h3-h4) stond de volgende stelling op het bord.

Leo tekent daarbij het volgende aan: “Het zal weinig mensen verbazen dat ik hier best wel tevreden was. Het zal ook niemand verbazen dat ik hier ging zoeken naar de knock-out. Ik ging hier dan ook mijn ruime tijdvoorsprong besteden aan het zoeken naar mogelijkheden om met name de f-lijn open te breken. En dat is natuurlijk niet goed, want met simpele alternatieven als .. Le7-d8-b6 en .. Td8 of .. Tc8 en opmars van de c-pion werd de druk op de witte stelling onaangenaam. .. f5 keurde ik af omdat na 20. .. f5 21. exf5 exf5 de witte stelling weliswaar niet prettig oogde, maar wit was op tijd met zijn koning naar g3 te brengen en dan had wit toch een handenbindertje met de gedekte vrijpion op e5.

Uiteindelijk ging ik voor 24. .. f7-f6 25. e5xf6 Txf6 26. Dg4 en ik had eigenlijk alleen maar gekeken naar 26. Db8 Kh7 met bijvoorbeeld 27. Dxa7 (viel de ongedekte loper aan) 27. .. Txe3 28. fxe3 Txf1 29. Kxf1 Dd1 en zwart won omdat de toren er met schaak af ging. Maar na Dg4 stond het volgens het rekenmonster helemaal gelijk. In het moerasgevecht dat volgde liet ik me in het drijfzand lokken en dat kostte een kwaliteit. Wat toen overbleef was een eindspel van een witte toren met twee pionnen tegen zwart een loper met drie pionnen. Uiteindelijk kwamen mijn twee vrijpionnen op de zesde rij en nam wit geholpen door de klok genoegen met herhaling van zetten.”.

Aan bord 4 had ik wit tegen Theo van der Sluis. Met voor mij een slechte herinnering van inmiddels jaren her nog vers in het geheugen. Ik mishandelde toen een gambiet, rond de zesde zet al fout; Theo maakte het kort. Ook deze keer schatte ik de stelling verkeerd in. Dacht dat ik slechter stond door wat ongedekte stukken (nadeel van het ruimtevoordeel) en een dreigende zwarte koningsaanval. Maar dat was in feite niet zo. Theo moet het omgekeerde parten hebben gespeeld. Want hij speelde veel te voortvarend op mat. Dat kostte hem een kwaliteit en de partij.

Over de avond is nog het een en ander te melden. Olivier verwoordt dat als volgt: Tijdens de partijen bijzondere geluiden waargenomen. Speelden in een Huis van de Wijk in een flatgebouw, deuren stonden open naar de gangen. Ik hoorde een lift, wc-geluiden, spanning op leidingen; de balkondeur stond open en vliegjes op de tafel. In de flat was er nog iets aan de hand; ik hoorde iemand op de gang zeggen: ‘onder schot gehouden’. Alle ingrediënten voor een op Zuid thriller waren op deze herfstavond aanwezig. Leuke van schaken, proberen om geconcentreerd te blijven. De gastheren van Shah Mata waren wel heel hartelijk.

De sfeer was inderdaad bijzonder goed, de hele avond. En, wat de zaal betreft, ventileren is in het huidige tijdsgewricht geboden. Dat gaat een keer voorbij. Liefst zo gauw mogelijk, in alle opzichten.

Kijk hier voor alle uitslagen en de voortgang in de KNSB-beker.

Leo Verhoeven