Prachtige overwinning op ijzersterke tegenstander

Maandag 25 oktober stond de tweede ronde in de Hoofdklasse van de RSB-competitie op het programma. Tegenstander was het sterke Krimpen aan den IJssel. Een mix van Fide Meesters, ervaren rotten en jeugdtalentjes.

Dat zou dus een zeer zware dobber gaan worden. Het bleek heel anders uit te pakken. Het werd een ruime overwinning voor het eerste en daar viel eigenlijk ook maar weinig op af te dingen!

Marvin Dekker (bord 4, zwart) was als eerste klaar en schreef: Ik speelde met zwart tegen een vrij jonge tegenstander. Dan gaan meestal de alarmbellen rinkelen. Mijn tegenstander was blijkbaar al na enkele zetten op onbekend terrein, maar speelde nog wel bekende zetten. Echter nadat wit d5 speelde om ruimte te winnen werd mijn loper oppermachtig op de diagonaal g7-a1. In combinatie met dat wit nog moest rokeren leverde dit vrij snel de winst op na de volgende stelling.

Wit speelde 15. b3? (15. c5! was noodzakelijk geweest met een klein plusje voor zwart) maar 15. .. Dh4! was al gelijk dodelijk en na 16. Pe2 (16. Tc1 Pc6 17. Le3 d5 was net zo kansloos voor wit) 16. .. De4 17. f3 Txf3 18. gxf3 Pxf3+ gaf wit drie zetten later op toen mat niet meer te verhinderen was. 1-0 voor Erasmus.

Marcel Tillemans (bord 7) was al vrij snel daarna klaar. Ik heb niet hoe het ging, maar hij haalde wel het tweede punt voor Erasmus binnen!

Zelf speelde ik (Frank van Zutphen) aan bord 2 met zwart voor de verandering alweer tegen een Fide Meester, te weten Stefan Tabak. Ik kwam totaal gewonnen te staan en gaf het net zo hard weer helemaal weg… Mijn stelling was echter zo goed dat mijn tegenstander al vrij snel voor eeuwig schaak ging. Hierna is de partij na te spelen. En zo stond er een 2½-½ voorsprong voor Erasmus op het scorebord.

Stefan Tabak – Frank van Zutphen

Martin Rensen speelde aan bord 1 tegen de andere FM, Harold van Dijk. Vooraf had hij gemaild "En mocht je kanonnenvoer zoeken voor Harold van Dijk dan vind ik dat op zich geen bezwaar hoor." Hij speelde een goede partij, maar Harold was toch een maatje te groot. En zo stond het 2½-1½ voor Erasmus.

Alek Dabrowski (bord 5 met zwart) schreef: Gisteren speelde ons team tegen het sterke Krimpen, dat hun beste jeugdspelers had ingezet. Het werd een onverwachte overwinning. Ik speelde een reguliere Ben-Oni tegen Zimo Qi.

Hoewel ik met zwart schijnbaar meer aanvalskansen had bleef de stelling (zie links) lange tijd in evenwicht. Op zet 18 zag het er dreigend uit, maar er was weinig aan de hand voor wit.

Later verschoof de strijd zich naar de damevleugel en kreeg mijn dame steeds minder bewegingsruimte.

Met Lxc3 (stelling rechts) dacht ik voordeel te behalen, maar Dd1 loste alles op. Ik zag mijn stelling wankelen, had wel veel meer tijd dan mijn tegenstander, maar was ook behoorlijk moe. Ons team stond een punt voor en op de overige borden zag het er niet slecht voor ons uit. Ik zag dat de meeste spelers ook een voorsprong in tijd hadden. Altijd een goeie indicatie voor de teamuitslag. Ik besloot dus remise aan te bieden: tegen de regels in, want altijd eerst overleggen met de teamcaptain...

Mijn tegenstander sloeg het aanbod af en een paar zetten later gaf hij een pion weg: in de stelling links speelde hij niet het voor de hand liggende Dc2, maar Ta2. Daarna was het een kwestie van uitschuiven. Tussenstand: 3½-1½ voor Erasmus. Nog één puntje nodig en de vooruitzichten waren erg goed.

Het eerste matchpunt werd binnengehaald door Eric Hoogenes. Hij speelde met wit aan bord 3. Qua materiaal was de partij steeds in evenwicht al had zijn tegenstander wel het gemakkelijkere spel. In het late middenspel met beiden een dame, twee torens en verschillende pionnen kwamen beide heren remise overeen! En zo stond het 4-2 voor Erasmus.

Cander Flanders nam het op bord 8 met zwart op tegen de bekende Frans Vreugdenhil. Op het moment dat de 4-2 op de borden stond had hij een mooi stelling met een ijzersterke loper op g7 die een prachtige vrijpion op d4 ondersteunde. Een duidelijke plus en zijn tegenstander kon het remiseaanbod op dat moment dan eigenlijk ook niet weigeren. Dat deed hij ook niet en zo was het 4½-2½ voor Erasmus en waren de matchpunten binnen!

Leo de Jager mailde: Eigenlijk was hier niet zoveel aan de hand, maar zwart had al redelijk wat tijd verbruikt en speelde hier bijna a tempo 13. .. g7-g6 om h7 af te schermen, maar hij kreeg hier echter de onaangename verassing van een torenoffer (nou ja, offer …) 14. Th3xh7 te verwerken.

Waarschijnlijk was dit het eerste bord waar Erasmus beslissend voordeel had. En dan is de rest een kwestie van techniek zeggen ze, al duurde het op het droge halen van de vis in verband met de geboden voorzichtigheid met de porseleinkast wel tot kwart voor twaalf, waardoor ik alsnog als laatste klaar was met het pluspionnetje naar de overkant te brengen.

En daarmee stond er een prachtige 5½-2½ voor Erasmus op het scorebord! Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de Hoofdklasse van de RSB-competitie.

Frank van Zutphen