Derde start met zevenklapper!

De prachtige in 1901 in neogotische stijl gebouwde Grote Kerk van Overschie zorgde voor inspiratie.

De onbevangen vrome frisheid bracht ons team alertheid en waakzaamheid.

Ondanks de kou in de kerkzaal zouden ze daar halverwege de avond weer zitten, het groepje klaverjassende schakers, schakende klaverjassers en barpersoneel.

Er werden onder de Tien Geboden (zie foto Exodus 20) bij een gevoelstemperatuur van twee onder nul twee of drie partijen voor de interne afgewerkt. Onze acht borden werden daarentegen verdeeld over twee bijna te goed verwarmde zaaltjes.

Nadeel van twee door zware toegangsdeuren bewaakte speelzaaltjes is dat het echte teamgevoel wat op de achtergrond blijft. Als teamcaptain kon ik niet even snel langs de borden wandelen. Gaande de avond ving ik opgestoken vingers en glimlachende teamgenoten, die mijn stelling meewarig taxeerden. Dat zat wat de stand betreft wel snor dacht ik, behalve dan op mijn bord.

Ik zat met de grootste tegenzin een zelfopgediende bedorven prak naar binnen te werken, mijn tegenstander een hamburger. En dat terwijl mijn olijke teamgenoten van een zelf georkestreerd feestmaal genoten. Kortom, schaken is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. Ik gaf als enig teamlid gelukkig het goede voorbeeld door de eer van Overschie hoog te houden en zocht die nacht thuis naar ‘Morgen wordt het beter’ van Gerard Cox. Want als enige verliezen valt om de drommel niet mee.

Laten we nu enkele spelers van Erasmus 3 zelf aan het woord.

Bord 1 Wim Posthumus – Niels van Diejen: 1-0

In de opening miste mijn tegenstander met zwart een finesse. Toen had ik het eerste strategisch plusje al te pakken. Hij kwam wel los op de damevleugel. Ik had die met a2-a4 verzwakt om zijn opmars b7-b5 tegen te houden. Toen op de damevleugel het initiatief van zwart was opgevangen, werden de dames geruild. En kon ik op de koningsvleugel aan de slag.

Het was een strijd van slechte loper tegen een paard dat nergens heen kon. Mijn loper op d1 was de steunpilaar van mijn verdediging op de damevleugel en tegelijkertijd de helper op de koningsvleugel. Toen de zwarte toren en het paard werden opgesloten, had mijn tegenstander eigenlijk twee stukken minder en geen goede zetten meer. Hij werd op de koningsvleugel in de aanval onder de voet gelopen. Met de vlag op vallen, paardverlies en dreigend mat gaf hij op.

In welke volgorde de punten binnen kwamen, geen idee. Dat is dan weer het voordeel van twee speelzaaltjes. Als het te laat is hoor je pas de zegeklokken luiden.

Bord 2 Menno Maarsen – Jan Hoek van Dijke: 0-1

Bord 3 Ruurd Ouwehand – Cor van Lennep: 1-0

Bord 4 Mario Angelo Dirks – Jaap van Meerkerk: 1-0

Ik schaakte meer tegen mezelf had ik het gevoel en koos diverse keren een verkeerd plan, had geen trek in stukkenruil (terwijl het sterkte witte paard op d5 schreeuwde om een ruil), moest na een volkomen misplaatst h6 even later een pion inleveren en kwam dus duidelijk minder te staan. Schaakte me wel terug in de wedstrijd maar verwisselde ik in een aanvalletje de zetvolgorde. Had ik eerst een sterk paard op e5 geposteerd dan had ik in het resterende eindspel een solide stelling kunnen bereiken. Die kreeg ik niet en gaf even later terecht op. Als hadden komt is hebben te laat.

Bord 5 Jeroen Landsheer – Martin Schlüter: 1-0

In mijn partij probeerde ik alle stukken zo lang mogelijk op het bord te houden, wat een ingewikkeld middenspel opleverde. Zwart won een pion en had een betere stelling, maar ik had daar wat initiatief voor teruggekregen en kon daarmee genoeg problemen creëren. Al snel won ik mijn pion terug en toen ik nog een tweede pion won gaf zwart op.

Bord 6 Wil de Gids – Lucian Mihailescu: 0-1

Bord 7 Hans Brobbel – Kris van den Heuvel: 1-0

Bord 8 Mees Eijsermans – Emil Verhoef: 0-1

Aan bord 8 werd geen hogeschool schaak gespeeld. Er sneuvelde al snel een centrum pionnetje, er kwamen wat penninkjes met kwaliteitswinst, de zwarte dame ging wat opruimen en na 5 kwartier konden de stukken weer in het doosje.

Heren van Erasmus 3, jullie hebben het Erasmus-visitekaartje keurig afgegeven. De komende wedstrijden gaan we bezien wat het waard was. Op 25 oktober wacht ons Maassluis 1 uit. Geen idee wie dat zijn en wat ze op 1 oktober (!) tegen Moerkapelle hebben gedaan.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 2A van de RSB-competitie.

Jaap van Meerkerk

Teamcaptain