Muzikale impressies, (in) het Engels (de taal) en een stukje eindspeltheorie in de praktijk

Het begint iedere week een beetje hetzelfde liedje te worden, maar het is wel een leuk liedje 😉 Ook deze week waren er weer meer spelers dan de voorgaande weken. In totaal werden er 20 partijen gespeeld in de voorronde van de interne competitie en 3 partijen in de herfstcompetitie.

En ook deze week mochten we weer enkele nieuwe spelers verwelkomen. Rinus van der Linde deed mee in de voorronde van de interne competitie en begon meteen goed met een overwinning op Jan Bruinsma! Welkom, terug Rinus!

Inzendingen van de spelers

Ook deze week mogen de lezers van de website zich weer verheugen op verschillende uitgebreide impressies van de partijen uit de vijfde ronde.

Deze week met dank aan Daan, Harry, Joop, Karel, Nikola voor jullie mooie inzendingen!

Dick Straathof – Joop van ’t Hoenderdaal

Joop vertelde: Na tweemaal met zwart tegen Dick een Siciliaanse opening te hebben geprobeerd met uiteindelijk een slechte stelling probeerde ik ditmaal een Caro-Kann.

Dit ging een stuk beter en volgens de computer had ik duidelijk voordeel hetgeen resulteerde in de verovering van zijn dame tegen een loper en een toren. Door knap verdedigen en tijdnood mijnerzijds moest ik berusten in remise hoewel winst voor mij niet zeker was gezien de goede stand van zijn stukken.

Dick Straathof – Joop van ’t Hoenderdaal

Paul Wilhelm - Nikola Dragosavac

Nikola deelde zijn gedachten over zijn partij tegen Paul Wilhelm.

Both white and black played a fairly solid game. I saw from the start that Paul (white) was an experienced player, since he started to play a variation that threw me off from the classical King's Indian defence. The game continued with no clear advantage up until a point white won a pawn, which I used to create two powerful bishops. My position climaxed in the attack that followed when the f-line was open for my rook.

After the game I saw that on move 27 I had a missed a good move by playing Rf8, instead of Rxf2, Qxf2, and then Rf8 which would be winning. From that point I had some advantage, but I thought that draw was inevitable. My opponent missed a draw by repetition when chasing my king with his queen, which must have been due to the fact that we were already playing a though game for more than two and a half hours and were both getting tired. All in all a wonderful game that was played well by each side. I am happy that I was a part of it.

Karoly Kiss - Harry Stroosma

Harry stuurde ondanks zijn drukke schaakbezigheden deze week (RSB-wedstrijd tegen Moerkapelle, twee dagdelen schaakles geven aan passanten op het Ericaplein en een KNSB-wedstrijd tegen Krimpen aan den IJssel voor zijn andere vereniging CSV) gelukkig toch nog zijn snelle overwinning tegen Karoly Kiss in.

Karoly Kiss - Harry Stroosma

Karel de Neef - Lucian Mihailescu

Karel deed verslag in een muzikale trant die Lucian als troost zal aanspreken 😉

In de ouverture van onze Sonate Caissa kwam Lucian met een verrassende en verkwikkende orkestratie om zijn schaakinstrumenten in te zetten tegen mijn witte KoningsIndische ‘aanval'. Het middendeel van de partituur werd dan ook een Allegro molto, een strijd om het centrum dat de witte stukkenvoerder zoals gebruikelijk en noodgedwongen via een verstorende flankactie trachtte te ondermijnen.

Na 18 manoeuvres stond de volgende stelling op de tribune. Vanaf nu werd een ‘Apotheose Magnifica’ ingeleid door een aantal forse paukenslagen, waardoor een paar zwarte deelnemers aan het pandemonium het strijdtoneel verlieten. Echter er bleven wat troeven, zoals een zeer sterke zwarte loper, paraat.

19. Dxb7 Dc5? Te gretig gespeeld, de dreiging om te slaan op f2 kon eenvoudig worden gepareerd met Pe3 en de dame plaatste zichzelf in een fatale penning. Pd4 was de aangewezen zet.

20. Pe3 Dd6 21. Txc6 De7 22. Txc7 Df6 Lucian restte slechts een gevecht tegen een bierkaai, maar ik zou nog verrast worden. 23. Pd5 Lxd5 24. Dxd5+ Kh8 25. Tc6 De7 26. Tbc1 Tad8 27. De6 Db7 28. Dxe5 Db3 29. Tc7? Waarom niet gewoon Txh6 , dan was het wel klaar. Tja hoe ondoorgrondelijk en feilbaar is de menselijke geest en focus!!!

29. .. Td1+ 30. Txd1 Hier was Lucian in forse tijdnood en speelde ik te snel en dus onzorgvuldig; Pe1! was de aangewezen zet. 30. .. Dxd1+ 31. Lf1 en hier kwam dus de verrassing 31. .. Lxf2+!! Mooi gevonden met nog maar een schamele minuut op de klok.

32. Kg2 Ld4? Jammer voor Lucian. In het postludium gaf onze altijd alerte voorzitter aan dat 32. .. Dxf3+ 33. Kh3 Ld4 34. Dxd4 Dh5+ 35. Kg2 Df3+ 36. Kh3 enz. tot een remise had geleid. 33. Dh5 en Lucian's vlag viel en werd gestreken.

Remco Claessens - Daan Gijsbertse

Daan mailde: Ik heb mede naar aanleiding van jouw verzoek nog eens goed naar de ontknoping van mijn partij gekeken en vond het zelf zo leerzaam qua eindspeltheorie dat het verslag een beetje uit de hand is gelopen. Hopelijk is het niet alleen voor mij als speler, maar ook voor anderen interessant genoeg voor deze wat uitgebreidere verhandeling.

Nou Daan, dat is het zeker! Dus voor alle lezers van deze website, pak lekker een kop koffie, ga er even voor zitten en geniet van het slot van de partij met het commentaar van Daan!

Remco Claessens - Daan Gijsbertse

Dat was het weer voor deze week. Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van de voorronde van de interne competitie of kijk hier voor de uitslagen en de stand in de herfstcompetitie. Tot maandag!

Frank van Zutphen