Mooie opkomst eerste clubavond na lockdown

Eindelijk kon het weer. Vrijdagavond 19.00 uur de persconferentie van het Kabinet, rond 19.30 uur ontplofte onze bestuursgroepsapp en zaterdag rond het middaguur hoorden we dat we ook terecht konden in onze speelzaal!

In totaal waren er deze ronde 24 spelers die meteen hun plannen omgooiden om mee te komen spelen bij Erasmus.

Dinsdag 25 januari komt het bestuur online bij elkaar om verder te spreken over het vervolg van het seizoen en hoe om te gaan met de verschillende toernooien en competities in combinatie met de uitval van verschillende speelronden. We laten jullie snel weten hoe de rest van het seizoen eruit komt te zien (ervanuit gaande dat de lockdowns snel achter de rug zijn).

Vanuit de KNSB is aangegeven dat de volgende ronde op 5 februari gewoon doorgaat als het spelen van competities tegen andere clubs is toegestaan, er geen belemmering is in de eindtijd voor het normaal spelen van wedstrijden en de horeca geen belemmering oplevert. Onze teamcaptains mogen dus (voor de zekerheid) alvast weer aan de slag voor de opstellingen voor de volgende ronde!

Vanuit de RSB hebben wij nog geen bericht ontvangen over het vervolg van de RSB-competitie.

Online rapidcompetitie start weer

Aanmelden is mogelijk tot dinsdag 25 januari

De vorige cyclus van de online rapidcompetitie is begin januari net weer afgerond met Pim Kouwenhoven en Marvin Dekker als winnaars! De volgende cyclus gaat weer starten vanaf maandag 31 januari.

Het is nog mogelijk om je hiervoor aan te melden tot en met dinsdag 25 januari! Mail dan even naar Jaap van Meerkerk (jaapvanmeerkerk@sv-erasmus.nl).

Inzendingen spelers

En deze week ook weer vele partijen die werden gestuurd voor plaatsing op onze website! Met dank aan Daan, Gerrit, Martin, Pieter, Remco en Ruud.

Pieter Sturm – Dick Straathof

Pieter mailde de partij. Het plan van zwart met g6 was link, een fianchetto met een paard op g7 is hier minder sterk.

Pieter Sturm – Dick Straathof

Frank van Zutphen - Martin Rensen

Martin mailde over zijn partij: Het nieuws kwam redelijk onverwacht: we mochten weer. Na sinds 4 november geen stuk meer aangeraakt te hebben, kriebelde het inmiddels wel behoorlijk en werd dit nieuws nog net niet met luid gejuich ontvangen. Snel aangemeld en daar gingen we op maandagavond weer richting Rotterdam. Met zwart tegen Frank. Altijd lastig natuurlijk, maar ook altijd interessante dingen op het bord. Zo ook deze keer.

De engine vond het allemaal redelijk vlak; ik had een miniem plusje vanuit de opening maar verder ging de gehele partij gelijk op. Ik heb de partij toch echt anders beleefd: na de opening vond ik mezelf duidelijk beter staan. Over mijn 20. .. f5 was ik achteraf niet erg tevreden en voor mijn gevoel moest ik na Franks 26. Tc6 mijn uiterste best doen om de boel te keepen. Het werd uiteindelijk remise vanwege onvoldoende materiaal.

Frank van Zutphen - Martin Rensen

Ruud Neumeijer - Leo Verhoeven

Ruud deed verhaal: Wit had een hele zwakke opening gespeeld in de Siciliaan (gebrek aan wedstrijdritme??), naar mijn idee had zwart iets eerder door moeten drukken, maar had dat dus niet gedaan. Hoewel het nog steeds niet helemaal lekker stond had wit, naar mijn idee, het grootste probleem opgelost. Kun je nagaan met wat voor gevoel ik hiervoor zat 😉

In de diagramstelling had zwart zojuist b5 gespeeld om de loper te verjagen, waardoor wit een pionnetje ging verliezen. Ik vreesde al dat dat het begin van het einde was. Na wat gepuzzel zag ik een ‘grapje’ met paard en loper, alleen de pion op c4 stond in de weg, door het tijdelijke offer met de toren was dat op te lossen. Toen ik het paard naar d6 speelde zag Leo het ook (misschien daarvoor ook al hoor) en speelde zijn loper weg, gelukkig kwam die later ook weer terug.

Enfin, speel het restant van de partij maar na. Nadat ik de verre vrijpion had geslagen bood ik remise aan, dat werd dus aangenomen. Ik heb het gevoel dat ik daarmee heel goed wegkom, dat mag ook weleens een keertje! Ik ben heel blij dat we weer mogen, laten we hopen dat iedereen het straks weer aandurft en/of wil om weer te komen spelen.

Ruud Neumeijer - Leo Verhoeven

Karoly Kiss - Daan Gijsbertse

Daan deed verslag: Over de eerste vijftien zetten was ik buitengewoon tevreden: positioneel was ik met zwart veel sterker komen te staan (+1,5 volgens Stockfish). Daarna miste ik een tussenzetje van wit in mijn calculaties en sloeg dat voordeel in één klap om. En hoewel wit de beslissende voortzetting op dat moment over het hoofd zag, stond het gevoelsmatige alsnog voor hem gewonnen. Maar precies op het moment dat ik geen sluitende verdediging meer dacht te kunnen vinden, werd mij plotsklaps het punt in de schoot geworpen met een offer dat verkeerd uitpakte. Daar zeg je uiteraard geen nee tegen, maar ik had het liever - zonder fouten - zelf verdiend.

Karoly Kiss - Daan Gijsbertse

Gerrit Boer - Anton van Bokhoven

Gerrit vertelde: Niet in de hogere regionen van de competitie schaakten Anton en ik ons partijtje weer mee. Nu het weer mocht waren we erbij. Ons niveau is vroeger hoger geweest, maar zaken die bij het ouder worden meespelen, zijn een verminderde speelsterkte, een sneller optredend gebrek aan concentratie, een geheugen dat minder betrouwbaar is en dergelijke.

In deze partij won de jongste, en vooral door spontane medewerking van de oudste. Ik kwam goed uit de opening, dacht ik, maar Anton wist het nodige tegenspel te ontwikkelen. Maar langzaamaan werd zijn stelling toch moeilijker, trad pion- en stukverlies op. Na 36 zetten gaf Anton op.

Dominique Taapken - Remco Claessens

Remco stuurde de partij in met commentaar, een interessante partij die lang alle kanten op kon gaan!

Dominique Taapken - Remco Claessens

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van de voorronde van de interne competitie of kijk hier voor de uitslagen en de stand in de herfstcompetitie.

Frank van Zutphen