Einduitslagen en de opstartweek voor volgende cyclus rapidcompetitie

De rapidcompetities die online plaatsvinden bleken wederom een succes. 18 clubgenoten speelden in twee groepen – een groep van acht en een groep van tien deelnemers – in de afgelopen maanden wekelijks tegen elkaar.

Zij hielden het speelschema nauwlettend in de gaten en spraken onderling hun wedstrijden per week af. De meeste wedstrijden – minimatches van twee rapidpartijen – werden van 20.00 uur tot ongeveer 21.30 uur gespeeld, met een tussentijdse drinkpauze (voor met name ouderen vooral plaspauze). Via hun groepsapps werden speeltijden, verslagen en commentaren uitgewisseld. Tijdens de partijen kunnen de spelers zien wie er over hun schouder zit mee te genieten, terwijl de toeschouwers via de chatbalk hun voor de spelers niet zichtbare opmerkingen uitwisselen.

Kortom, de pandemie heeft ondanks alle vreselijkheden ook voor onze schaakclub nieuwe ontwikkelingen in gang gezet. Nu we weer open gaan – voor zolang dat mag duren – willen vrijwel alle deelnemers toch graag online rapid blijven spelen.

Reacties winnaars

Gevraagd naar zijn mooiste partij mailde Pim Kouwenhoven, de winnaar van groep 1: Eén van de partijen tegen Harrie vond ik toch wel de mooiste denk ik! Met een offer van mijn toren voor mat. De partij is na te spelen via de volgende link (inclusief analyses): Pim Kouwenhoven – Harrie Jansen.

Marvin Dekker reageerde op zijn overwinning: Deze competitie had ik de wind mee inderdaad, mede doordat ik het geluk had dat de meest kritische momenten in mijn voordeel uitpakten. Mijn partij met zwart tegen Olivier Vrolijk zou zeker de mooiste partij zijn geweest indien er niet geblunderd werd in het eindspel. Mijn Siciliaan tegen Alek Dabrowski was ook redelijk de moeite waard om te bekijken, maar ik kies mijn partij met zwart tegen Reinier Hoogeveen. Het mooie van deze partij was dat beide spelers de aanval opzochten, maar dat ik met de valstrik c6 in combinatie met Pd5 de samenwerking van wits stukken verstoorde met een abrupt einde van de partij: Reinier Hoogeveen – Marvin Dekker.

Start nieuwe cyclus vanaf maandag 31 januari

De volgende rapidcompetities gaan in de week van maandag 31 januari van start. Er zijn op dit moment zo’n 19 deelnemers bekend. Dat zijn (op alfabetische volgorde):

Anton van Bokhoven, Rick van Calmthout, Marvin Dekker, Daan Gijsbertse, Reinier Hoogeveen, Harrie Jansen, Erik Juffermans, Carel Keller, Pim Kleinjan, Ben Koppenens, Oscar Koppenens, Jan de Korte, Pim Kouwenhoven, Jeroen Landsheer, Jaap van Meerkerk, Karel de Neef, Leo de Rooij, Jan Smit en Olivier Vrolijk.

Clubleden die rapidschaak (20 minuten per partij plus 5 seconden per zet extra) ook leuk vinden nodig ik uit zich deze week bij mij aan te melden. Even mailen (jaapvanmeerkerk@sv-erasmus.nl) en je staat ook op de deelnemerslijst. Daarna maak ik drie of meer groepen van 6 tot 8 deelnemers.

Naar verwachting zal een speelschema voor een groep van 8 met 7 speelronden (plus twee inhaalweken en een uitloopweek) lopen van 31 januari tot zondag 17 april.

De uitslagen en (tussen)standen worden wekelijks door de groepsleiders Harrie Jansen en ondergetekende aan webmaster Frank van Zutphen gemeld en vervolgens op onze website geplaatst.

Hier nog de einduitslagen van de vorige cyclus!

Groep 1

Olivier Vrolijk1021210½2
Reinier Hoogeveen0½121½14
Alek Dabrowski(1)0112210½4

Pim Kleinjan moest zich tijdens de competitie helaas afmelden.

Tenslotte

Wist je dat door mee te doen je speelsterkte navenant toeneemt? En dat je openingsvarianten lekker uit kunt proberen? En dat je alle partijen van je komende tegenstander gemakkelijk op Lichess kunt vinden en naspelen? En dat je je dus goed kunt voorbereiden?

Inmiddels hebben zich enkele sterke clubleden gemeld om, als je dat wilt, partijen te bekijken en tips te geven. Ook zijn zij van plan middenspel en eindspelfragmenten uit deze competities te verzamelen en daarmee aan de slag te gaan, zodat deelnemers en andere schaakliefhebbers daar hun voordeel mee kunnen doen!

Vergeet je de komende week vooral niet aan te melden bij jaapvanmeerkerk@sv-erasmus.nl!

Op naar de volgende rapidcompetities. Net als de huidige deelnemers kijk ook ik er weer naar uit.

Jaap van Meerkerk