Nipte nederlaag voor het eerste team

Zaterdag 5 februari stond de zesde ronde van op het programma tegen het sterke Souburg in klasse 3F van de KNSB-competitie. Iets na twaalf uur startte de strijd aan de acht borden. Helaas maar aan acht borden, want de woensdag daarvoor had de tegenstander van ons tweede team aangegeven dat zij geen team af konden vaardigen. Jammer, het is toch altijd leuker om met twee teams thuis te spelen! Die wedstrijd wordt op 23 april ingehaald.

Na twee uur spelen leek alles er wel redelijk goed uit te zien op de borden bij Erasmus, maar later op de middag ging het ineens heel snel bergafwaarts.  Het eerste resultaat kwam tot stand op bord 5.

Leo de Jager (bord 5) schreef: In een Milner Barry gambiet kreeg wit de gebruikelijke druk als compensatie. Na de eerste dreiginkjes succesvol afgeslagen te hebben besloot ik het geofferde kleinood terug te geven en met .. f7-f6 de stelling open te breken. De bedoeling was om een sterk centrum te krijgen met open lijnen naar de witte koning. Dat kwam er ook allemaal, maar na een ‘kleine’ onnauwkeurigheid kwam mijn koning te zwaar op de tocht te staan. 0-1

Niet kort daarna ook het volgende resultaat. Leo Verhoeven (bord 8) vertelde: Ik kwam met wit heel snel in een stelling terecht die ik alleen maar van kende van een keer gezien. Tegen iemand die, zoals me bij de analyse bleek, dat systeem met zwart vaak speelt. Ik koos voor een vervlakkende stelling zonder de dames op het bord. Om spijt van te krijgen. De stelling bleek gaandeweg iets beter voor zwart. Wit had geen plan voor iets dat aan perspectief deed denken. Zwart kon zijn stelling wel verbeteren. Er zat niets anders op dan om op afruil te spelen. Zwart miste daarbij een mogelijkheid om zijn kleine voordeel vast te houden. Het resultaat was een totaal gelijke stand waarin geen van partijen nog iets verantwoords kon ondernemen. Remise dus. ½-1½.

Niet veel later stortte de stelling van Pieter Sturm (bord 3) in. Een open stelling in combinatie met overbelaste stukken bleek niet goed te verdedigen. ½-2½.

En alsof het nog niet genoeg was viel het volgende punt ook snel aan onze tegenstanders. Cander Flanders (bord 7) kreeg een eindspel met zelf een slechte loper tegen een sterk paard op het bord. Ook dat bleek niet te keepen. ½-3½.

Het was tijd voor goed nieuws en dat kwam van bord 4. Marvin Dekker (bord 4) mailde: Mijn tegenstander koos met zwart voor de Moderne verdediging en ondanks dat deze opening me niet zo bekend is stond ik vanaf het begin al vrij comfortabel. Ik rukte met de b tot en met f-pionnen op en daarnaast had zwart een pion op a5 teruggeslagen met zijn toren waardoor rokeren voor hem ook geen veilige optie meer leek.

In de stelling hiernaast had ik net 17. Tae1 gespeeld, omdat ik Pc6 nog niet overtuigend genoeg vond voor de winst en ik wilde wachten tot het juiste moment om dit te doen. Dat moment kwam gelijk hierna nadat mijn tegenstander gruwelijk in de fout ging met 17. .. La6? waarschijnlijk omdat hij dacht dat hij nog lang kon rokeren.

Noodzakelijk was 17. .. Ld7 om Pc6 te verhinderen. Nu kwam het veld d5 beschikbaar voor mijn paard en zwart kwam daardoor kansloos verloren te staan. 18. Pc6 Pxc6 19. dxc6. Hier wilde mijn tegenstander lang rokeren, maar aangezien hij al met zijn toren had gespeeld was dit niet toegestaan en besloot hij tot 19. .. Kd8 gevolgd door 20. Pd5 De6 21. c5! bxc5 22. Lxa6 Txa6 en 23. Tb1. Dat was de inleiding van een aanval dat uiteindelijk op mat uitliep. 1½-3½.

Onze kopman Olivier Vrolijk had na een goede partij steeds wat dreiginkjes ingebouwd richting de koning van zijn tegenstander en net voor de 40e zet bezweek zijn tegenstander. Olivier heeft nu een prachtige score van 5 uit 5 en dan ook nog tegen sterke tegenstanders! 2½-3½.

Martin Rensen vertelde: Ik speelde op bord 6 met wit tegen Roeland Alders. Er kwam een Benko-gambiet op het bord hetgeen ik vriendelijk weigerde. Zwart kreeg hierdoor niet zijn gebruikelijke druk op de damevleugel en ik kwam daardoor eigenlijk prima uit de opening. Door een onnauwkeurigheid mijnerzijds wist zwart toch de damevleugel open te breken en er kwam een dynamische stelling op het bord waarin zwart de betere structuur had, maar ik een gevaarlijke vrije a-pion. Ik offerde onnodig een kwaliteit en dat pakte goed uit. Mijn vrijpion liep naar a7 en ik wist één van de zwarte torens op te sluiten op a8. Toen ik daarna een set torens kon ruilen, was de rest een kwestie van techniek. 3½-3½.

De opdracht was dus duidelijk voor ondergetekende. Ik speelde aan bord 2 voor de verandering (de derde keer al weer dit seizoen) weer eens tegen een FM, René Tiggelman. Ik kreeg een stevige aanval over mij heen en een eindspel van dame + loper tegen dame + paard en beiden nog een setje pionnen. Een lastig te keepen stelling en hopen op een foutje of onnauwkeurigheid van mijn tegenstander, maar dat foutje maakte hij helaas niet en ik nog helaser wel. Helaser?!? Ja, helaser! Want waarom is er eigenlijk geen overtreffende trap van helaas? 😉

Daarmee stond er in ieder geval een kleinst mogelijke nederlaag. 3½-4½. Nog vier wedstrijden te gaan waar de punten gepakt moeten worden en ook kunnen worden. De volgende ronde spelen wij op zaterdag 12 maart tegen Voorschoten 2.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 3F van de KNSB-competitie. Of lees hier het verslag ‘Nipte zege houdt promotiekansen levendig‘ op de website van Souburg.

Frank van Zutphen