Bekerteam uitgeschakeld

Op vrijdag 11 februari was het zo ver. Onze tweede wedstrijd dit seizoen voor de KNSB-beker. Uit bij CSV.

Op voorhand waren onze verwachtingen niet hoog gespannen. De spelers aan de topborden van CSV zijn nogal sterk. En we kampten met verhinderingen. Maar dat bleek ook voor CSV te gelden.

Na een spannende strijd, vooral aan het derde bord, trok CSV aan het langste eind. De beslissingen vielen – alsof het zo moest – in bordvolgorde.

Marvin Dekker – Hans Koedam (bord 1): ½ – ½

Marvin schreef het volgende over zijn partij.

Ik speelde met wit en koos voor mijn lievelingsbeginzet. Mijn tegenstander nam de tijd om de juiste zetten te vinden. Hierdoor had ik al snel een half uurtje meer tijd op de klok. Zwart kreeg hiervoor wel een iets fijnere stelling. Toen bood hij al na 10 zetten remise aan.

Na een kijkje op de andere borden kwam ik erachter dat het er redelijk goed uit zag voor ons. En aangezien ik dacht dat mijn tegenstander een vrij sterke speler was besloot ik het aanbod te aanvaarden.

Enkele zetten in de analyse kwam ik er achter dat ik beter door had kunnen spelen, zoals de rating me ook had kunnen leren. Maar over die rating hoorde ik van Cander pas – helemaal correct – na afloop van de partij.

Ik kon me daarna wel voor mijn hoofd slaan en was behoorlijk aangedaan dat ik in de remise was meegegaan toen het er slechter uit kwam te zien voor het team.

Jan-Peter Bogers – Leo Verhoeven (bord 2): 1-0

Ik speelde met zwart een vrij rustige partij. Redelijk gelijk op maar wit had de betere kansen. Het werd een eindspel met ongelijke lopers en ieder een toren. Beter voor wit maar nog wel te houden. Ik speelde echter te passief. Een ernstige onoplettendheid kostte me vervolgens een pion. In de voor mij kansloos geworden stelling werkten de witte toren en loper werkten wel heel prima samen.

Martin Rensen – Jessica Derksen-Harmsen (bord 3): 0-1

Martin en Jessica speelden de partij van de avond. Martin schrijft er het volgende over.

Ik speelde met wit tegen voormalig Nederlands kampioene Jessica Derksen-Harmsen. Ik beantwoordde haar Hollands met het Staunton-gambiet waarna we redelijk snel uit onze theorie waren. Er volgde een gecompliceerde partij met verwikkelingen over het hele bord. Al dat rekenen kostte ons beiden veel tijd.

Uiteindelijk was ik degene die een verkeerde afwikkeling koos en dat bood Jessica de gelegenheid om met een mooie tactische wending het punt binnen te halen.

Derk Brus – Cander Flanders (bord 4): 0-1

Het werd een partij op twee vleugels. Wit richtte zijn pijlen op de zwarte koning op g8. Zwart pakte enorm veel ruimte op de damevleugel. Ik durf niet te zeggen hoe het objectief stond. Maar aan het eind van de avond was het duidelijk. De witte koningsaanval was vastgelopen en zwart sloeg munt uit zijn ruimtevoordeel op de damevleugel.

Tot slot

Ik vond het fijn om weer bij een andere vereniging op bezoek te mogen zijn. Mooi, zo’n clubavond. En altijd enkele bekenden om even bij te praten. Bovendien spreek je mensen die je nog niet kent.

Achteraf gezien was een gelijkspel (ook bij het snelschaak) een logische uitslag geweest. Maar dan was de winst ook voor CSV geweest omdat de uitslag zou zijn bepaald volgens de eerste drie borden van de gewone partijen. CSV gaat ook zo bezien terecht door.

Zie ook het verslag met enkele analyses op de website van CSV: CSV – Erasmus. Kijk hier voor alle uitslagen in de KNSB-bekercompetitie.

Leo Verhoeven